Организатори са „Фондация „Изкуство - Дела и Документи", а събитието е кураторски проект на Светлана Куюмджиева и Весела Ножарова.
Те се спират именно на този тип музика като вдъхновение за изложбата, защото както сами се изразяват „този мощен културен феномен присъства най-осезателно в обществото през последните 20 години". Според тях през последните години е налице сложен процес, чрез който един маргинален и подтиснат музикален жанр се е превърнал в печеливша индустрия, утвърдена ценностна система и стил на живот.
Ярка, лъскава, шумна, скандална, кичозна чалгата е вярна спътница на нескончаемия български преход с всички социални, политически и икономически промени, които последваха от него, посочват организаторите.
Чалгата присъства в изложбата като съвкупност от музика, визия, текст, история, атмосфера, конкретни събития и места.
Чалгата отдава се е превърнала в народна култура на българина. Така коментира Весела Ножарова пред news.bg проекта.
По думите й, изложбата по никакъв начин не цели да критикува или да заклейми този тип музика. Просто не можем да си затворим очите за това, което е факт, допълни тя.
Ние се опитваме да разберем какво се случи с българското общество през последните 20 години и избрахме имено музиката, за да илюстрираме този път. Според Ножарова чалгата обаче отдавна не е само музика, тя е едно много по-широко понятие, което крие в себе си ценностната система на българина. Тя е пример за държание, за светоусещане, за поведения, каза още Ножарова.
Според нея чалгата е изживявала и изживява една мимикрия, която я оприличава на хамелеон. Музиката разкрива това, което се случва с нас, допълни тя. Според нея в българското самосъзнание от десетилетия има склонност към ориентализма, който е съпътстващ елемент към чалга културата.
Макар политиците ни да демонстрират желание за обвързване с политиките на Запада, обществото ни и народът продължава да поддържа този афинитет към ориентализма, отбеляза тя.
Попитана за личното й мнение за чалга културата, Ножарова заяви, че самата тя в никакъв случай не я одобрява, защото тя изгражда негативни елементи в ценностната система на младите. Аз не я слушам, не я познавам и само заради изложбата се наложи да започна да слушам такъв тип музика, за да мога да я опозная, каза тя.
Запитана дали изложбата ще постави или премахне границата между отричането на чалга културата у нас и спокойното й приемане, Ножарова подчерта, че проектът цели да покаже именно, че тази култура отдавна съпътства ежедневието ни, нужно е да признаем и приемем този факт.
На въпрос как авторите, участващи в изложбата, са приели идеята за нея, тя отговори: С учудване, но и с възторг. По думите й, всички поканени за участие с творбите си творци, са коментирали, че най-накрая някой се е осмелил да говори, обсъжда и представя в културно естество това, което отдавна съществува, но което всички ние отричаме.
Всъщност чалгата е мъртва. Защото тя просто вече е част от всичко, завърши кураторът на проекта.
Важна част от експозицията е хронология на чалга културата у нас, съпоставена с някои важни политически и социални събития. Тя е изготвена от д-р Венцислав Димов от Института по изкуствознание към БАН, който е и автор на първото монографично изследване на чалгата - „Етнопопбумът".
В селекцията попадат първите привлечени от чалгата артисти, в най-динамичния й период от средата и края на 90-те години - Георги Тушев, Даниела Костова, Борис Мисирков/Георги Богданов, Аделина Попнеделева. Своето отношение към чалгата са показали и автори като Алла Георгиева и Красимир Добрев.
Участие ще вземат и двама български художници, които са познати повече на световната арт сцена, отколкото на родната - Константин Божанов и Ергин Чавушоглу.
Откриването на „Изкушението Чалга" е на 30 априлв СГХГ от 19ч. Изложбата ще продължи до края на май.
In5ane
на 25.04.2009 в 19:35:38 #22Разбира се, че е печеливша индустрия.Все едно да кажем, че хранително вкусовата промишленост не е печеливша.... Свинете обичат помия, и са готови да плащат за нея.
ташко
на 25.04.2009 в 03:14:42 #21По-скоро въпросът трябва да бъде - има ли разлика между чалгата и простотията
Едно от малкото неща,които ме карат да се срамувам,че съм българин 
ташко
на 25.04.2009 в 03:12:27 #20Кажете ми има ли разлика между 4алга и проституция ??? " ........... няма,ако ти е в къщата! Все е кофти
butaro
на 25.04.2009 в 02:26:02 #19"Кажете ми има ли разлика между 4алга и проституция ??? " Има, проституцията е нещо хубаво, а чалгата е отврат.
baba Gica
на 25.04.2009 в 01:51:27 #18Секс без чалга е просто непростимо,а на село слушат:Изкарай Гано говедата:
BG ime
на 25.04.2009 в 01:49:24 #17Идиотщината чалга - това трябва да е заглавието на изловбата. Нямам думи...
sir JOHN
на 25.04.2009 в 00:43:11 #16Кажете ми има ли разлика между 4алга и проституция ???
don
на 24.04.2009 в 23:04:28 #15Селото има толкова общо с чалгата, колкото магарето с Космоса. Селянинът е добър, благороден, ЧИСТ и топъл човек. А какво се пее в чалгата? Порнография, коли, мобифони. Е къде видяхте селото? Къде е най-популярна чалгата? В развратения град.
Devolution
на 24.04.2009 в 22:15:08 #14Хаха тва с момата и жартиерите е култово и е много показателно ,защо толкова ма дразни когато чалгаджиика пее народна песен.
nono
на 24.04.2009 в 20:20:43 #13XML
на 24.04.2009 в 20:07:06 #12Браво!!!
Чудесна идея и доста дръзко предизвикателство!!!
За тези които не са стоплили - това не е изложба на портрети на чалга певици, а изложба на чалга манталитета...

Varimathras
на 24.04.2009 в 19:51:18 #11аз бг телевизия не гледам и чалга не слушам, това че 90% от българите го прават си е техен проблем ако можеше и шофоьорите-идиоти някак да не виждам...
Meteora
на 24.04.2009 в 18:52:22 #10Е, то не може всички да са завършили Консерваторията и да финове на Берлиоз или Салтиков-Шчедрин. Който има интерес към чалгата - да слуша чалга, който няма - да не слуша чалга и това е. Тук става въпрос за една арт-провокация, а именно чалгапопултурата, пречупена през съзнанието на сериозния "културтрегер". Звучи интересно. Аз ще отида да я разгледам.
samoray
на 24.04.2009 в 18:33:20 #9ами да, хората с ниска музикална култура стават жертви на чалгата, на един неандерталец като му се даде парче месо ще почне да го ръфа ако не му се покаже че има печки на които да го сготви за да стане по-вкусно.
android
на 24.04.2009 в 18:15:49 #8При 95 процента селско население през 1878, какво да очакваме да се случи в родния Бантустан? Чалга, евтини силиконови вимета и пъпката на гъза на Азис - това вълнува родния бантустанец. И нема оправия !
melpomena
на 24.04.2009 в 18:13:28 #7УЖАС! Ако беше в някоя частна галерия - разбирам. А то в Софийската градска художествена галерия, която е на държавна издръжка. Тоест харчи парите от нашите данъци. Не съм съгласна моите пари да отиват за тази пародия на изкуство. Както и не съм съгласна да ползват милиони от нашите данъци , за да прави някой си филми, които зрителите не гледат.
HuKokauH
на 24.04.2009 в 17:46:43 #6Свинщина!
Bing
на 24.04.2009 в 17:15:57 #5тежко се живее сред глупци неразбрани
veso_t
на 24.04.2009 в 16:48:14 #4къвто матряла - такава и музиката...
Dinamit
на 24.04.2009 в 16:37:34 #3Тия двете силиконови грозно-курветини за красавици ли трябваше да минават? Тез двете пари да ми дават не бих ги е.ал- да не съм си намерил оная работа на улицата. Ако им махне човек грима ще станат трудни за гледане!