Мария с Младенеца Огромна вълна от критики заля телевизионното предаване на Би Би Си The Virgin Mary. Милиони християни по целия свят протестираха срещу предположението на авторите на предаването, че жената на библейския Йосиф, всъщност не била девственица и заченала Иисус по напълно нормален и естествен начин.

Това особено скандално противоречи на Евангелията, които постановяват, че в Назарет при Мария се явил божият пратеник Архангел Гавраил, който донесъл “благата вест”, че тя ще роди син Иисус – Месия и Син Божи.

La Repubblica пише по този повод, че Мадоната не е имала никакви сини очи, бяла кожа и светли коси. Напротив, тя била мургаво момиченце, лошо облечено и неграмотно. Освен това, била заченала Иисус в много ранна възраст – 12-13 годишна и то след сексуално насилие от страна на римски центурион или от друг, но “при напълно земни обстоятелства”.

Авторите на предаването лансират три версии за рождението на Младенеца. Първата – невероятна и за тях самите, е забременяване от таен любовник. Втората – версията за римският центурион. И третата – най-вероятната, според която Иисус наистина е син на Йосиф, но бил заченат преди двамата да се оженят официално.

Предаването предполага също така, че “чудотворното зачатие” е интерпретирано заради лош превод. Някои експерти смятат, че думата “дева” в оригиналния текст означавала само “млада жена”, нямайки отношение към девствеността като такава.

Добрата вест Агенциите отбелязват, цитирани от NEWSru, че във Великобритания догмата за чудотворното зачатие на Мария съвсем не се приема толкова безпрекословно. В-к Sunday Telegraph прави допитване, според което от 500 британски свещеника едва 27 вярват в тази догма.

Авторите на предаването проследяват генезиса на култа към Мария. Първоначално почитта към нея била отражение на преклонението пред Иисус. Но вече през втората половина на ІV век, майката на Христос започнала да бъде наричана Божия майка и постепенно се превърнала в безгрешна и свята Съизкупителница.

През този период различни църковни учения започват да украсяват житието на Дева Мария с многобройни фантастични легенди и чудеса. Тя била освободена не само от греха на зачатието, но и от първородния грях. Най-накрая, през 1854 г, Римо-Католическата Църква превръща учението за Непорочното зачатие в догма, като по този начин, коментира Би Би Си, почитанието към Дева Мария постепенно се превръща в култ и поклонение.

През средните векове този култ достига до там, чепонякога в произведенията на художници и скулптори Мария става централна фигура, а Младенецът остава на втори план. Това дава основание на множество теолози да критикуват Ватикана, че посредством образа на Богородица възнасят човека наравно с Бога.

Припомняме, че възприемането на образа на дева Мария е един от основните пунктове на догматичните спорове между православие и католицизъм, от една страна и протестантството, от друга.