Паметникът 1300 години България е уникално произведение на изкуството и паметник от национална величина. Това е скулптурен шедьовър с безспорни художествени качества. Както е безспорен талантът на Вагнер или Шостакович. Заради това си заслужава да съхраним тази творба.
Аз го харесвам, направи лично признание председателят на Съюза на българските художници Любен Генов като свое основно изказване по време на пресконференция в защита на паметника пред НДК.
Няма паметник, творба, които да са оцелели само заради своите художествени качества, подчерта Генов и призова да се спре политизирането на решенията за пространството на НДК. "Трябва да се спре затворения кръг на немара и разруха, които владеят обществото ни", емоционално призова Любен Генов: "Запазването на паметника 1300 години България е запазване на културно-историческо наследство на България."
Любен Генов: Запазването на паметника 1300 години България е запазване на културно-историческо наследство на България
Той се противопостави и на разпространените чрез медиите тези, че въпросът със съдбата на паметника 1300 години България е решен вече, както и че на неговото място ще се изгради Мемориал на загиналите от 5 и 6 пехотен полк.
Според Любен Генов нужно е проектиране на цялата визия на площада пред НДК, такава е и официалната позиция на Съюза на българските художници, която бе разпространена вчера.
Тезата си Любен Генов подкрепи и с цитиране на официалната позиция на експертния съвет към Министерство на културата, както и на Дирекция Авторско право и сродни права, според които правото на разпореждане, реновиране, преместване и др. под. принадлежат преимуществено на автора - проф. Валентин Старчев.
В официалната позиция на СБХ се посочва изрично, че защитата на паметника 1300 години България на проф. Старчев не означава, че се противопоставят на изграждането на Мемориала на загиналите пехотинци от първи и шести полк.
Според едни цивилизовани решения за този Мемориал трябва да бъде намерено подходящо място в цялостната градска среда. Любен Генов припомни, че решение за това и дори и първа копка са направени още по време на правителството на Иван Костов и в присъствието на министър Ема Москова в предназначено за това място в Южния парк в София.
Проф. Валентин Старчев: Мемориалът на загиналите войници, един военен паметник няма място пред Националния дворец на културата
И двата паметника имат право на живот, но Мемориалът на загиналите войници, един военен паметник няма място пред Националния дворец на културата, едва ли стои нормално в пространството пред НДК. Това изказване направи пък самият автор на паметника 1300 години България проф. Старчев.
Той защити своята творба и нейното место именно в центъра на София като едно ново решение за времето си - време на нови посоки, нов стил и виждане за изкуството и изразните му средства.
"Пледирам за едно интелигентно, нормално и задълбочено решение", каза проф. Старчев, признавайки, че се вълнува изключително силно: "Това е паметникът на моя живот."
Валентин Старчев се върна назад във времето и разтълкува отново фигурите от паметника - преклонение пред Златния век на българската култура и държава, Пиетата - преклонение пред всички жертви в името на България и фигура на леяр, като символ на трудовия човек.
Според автора обаче Столична община има сериозна вина за разрухата на паметника и за състоянието, в което се намира той. Действително в началото е трябвало да се направят поправки на някои плочки, призна Старчев. По думите му обаче паметникът му е ограбен, както от "едни юнаци" заради металните части в него, така и абсолютно без аргумент остава свалянето на козирката и страничните бюрдюри, тъй като те никога не са били опасни за преминаващите граждани. За последното той обвини Столична община и факта, че никой не е поел ангажимента да стопанисва паметника след 1989 година.
В пресконференцията взеха участие: Любен Генов- председател на СБХ; арх. Георги Бакалов- председател на САБ; арх. Борислав Борисов- общински съветник; Милка Христова- общински съветник; Иван Русев- скулптор; доц. Цветослав Христов - скулптор, преподавател в НХА; проф. Десислава Минчева - преподавател в НХА, член на УС на СБХ; инж. Антон Малеев; проф. Валентин Старчев и други.
Ценко Минкин - председател на СБК и акад. Светлин Русев не присъстваха, но са заявили, че подкрепят идеята.
Проф. Старчев не приема и предложения за преместване на творбата си. По думите му този паметник не е "играчка, която да може да се разглоби". "Паметникът и всичко там ще трябва да се взривява, а това означава наливане на едни нови милиони, които освен това няма да са на своето място", каза Старчев.
На пресконференцията присъстваха и направиха изказвания в подкрепа на СБХ и арх. Георги Бакалов, председател на САБ, арх Вълчанова, част от екипа на арх. Агура, проектирал пространството пред НДК, както и общинският съветник от БСП Милка Христова, която увери всички присъстващи, че имат подкрепата на групата на БСП в СОС.
"Не можем да останем в историята като първия град, като разрушил паметник в своя център", заяви Милка Христова, според която паметникът 1300 години България представлява Всенародна културна ценност.
Припомняме, че в четвъртък се очаква да бъде взето решение на редовно заседание на Столичния общински съвет паметникът пред Националния дворец на културата в София да бъде преместен в Южния парк, а на негово място да бъдат възстановени мемориалните плочи на първи и шести полк.
Преди няколко месеца Столична община дори подкрепи гласуване в интернет пространството за нови идейни предложения за съдбата на паметника и градинката пред НДК. Сред тях имаше авангардни решения за зелен хълм, площадка за скейтборд, мемориал за историята на Първата Българска държава, интерактивен музей и др.
Мечка
на 21.12.2014 в 11:13:38 #4Ако го оставим на самотек, сам ще се разпадне, на фона на различните тпакийски ценности, който са останали през хилядолетията, направо е смешно защитаването му а това, че бил смисъл на живота на някого е до плач.
Питащ
на 17.12.2014 в 20:51:57 #3Мда, от огромна величина е тоя петокрил-шестохуен шедьовър. Никога недовършен, винаги е бил опасен, опикан от клошари и пияници... за вида му да не говорим. Типичен пример за "бетонно" изкуство от тъмните векове на България. Любен Генов да си го монтира в двора на къщата на село и да му се радва. Софиянци си искаме паметните плочи на загиналите, които са дали повече от бетонен "шедьовър" за родината си.
boris
на 17.12.2014 в 16:10:41 #2Този т. нар. паметник ( който дори не е ясно на какво точно е в памет) е изключително грозен дори и без да е полуразрушен и мястото му е за скрап. Фигурите от конструкцията ако искат да ги запазят в някой заден двор на някое худижествено училище.
Арахангел Михаил
на 17.12.2014 в 15:41:20 #1И двата паметника имат право на живот, но Мемориалът на загиналите войници, един военен паметник няма място пред Националния дворец на културата, едва ли стои нормално в пространството пред НДК. Това изказване направи пък самият автор на паметника 1300 години България арх. Старчев. Той защити своята творба и нейното место именно в центъра на София като едно ново решение за времето си - време на нови посоки, нов стил и виждане за изкуството и изразните му средства. "Пледирам за едно интелигентно, нормално и задълбочено решение", каза арх. Старчев, признавайки, че се вълнува изключително силно: "Това е паметникът на моя живот." ====================================== Щом и двата паметника имат право на живот - да връщат пред НДК паметника на загиналите курбан за България и за кефа на руската империя български войници. Те са си го заслужили и паметникът им е стоял преди да го преместят комунягите твърде много време точно там. Този набеден "архитект-художник" Старчев да не ръси заклинания, защото точно неговият "градски кенеф", както бе известен, предизвика преместването на непреходния воински мемориал. А този мемориал НЕ Е военен паметник, както същия зидаро-мазач твърди. Той е нашата памет за история и преклонение пред нашите жертви. И да престанат да си самопротиворечат с неговата червена дружка от Съюза - значи може паметник на чужда армия-окупатор да стои в идеалния център на София срещу най-старото българско учебно заведение, а паметникът на нашите български жертви не било редно да е в центъра на София, разположен срещу едно полемично здание, наричано от галено от софиянци "чалмата на Люси". А че "Кенефа" е паметникът на живота му - в това никой не се съмнява! Колко парички и апартаменти е гушнал за него по време на ТатовизЪма - бедна ви е фантазията!