Тя е новата звезда на оперната сцена: българското сопрано Соня Йончева. Наричат я "новата Нетребко", а немскоезичните издания се надпреварват да я хвалят, посочва Дойче веле.

Ето какво се казва в някои от публикациите за Соня Йончева:

Навремето наричаха Анна Нетребко "новата Мария Калас". Сега на оперния небосклон грее "новата Анна Нетребко". 34-годишната българка Соня Йончева напълно заслужава това сравнение, пише авторитетният германски вестник "Ди Цайт". Суперлативи за българката не пести и "Ди Велт", който нарича Йончева "сопран-сензация".

Богатият тембър на Йончева може и да не е толкова хармоничен като този на Нетребко, затова пък е значително по-пъстър - и по-способен на трансформации. Докато на сцената Нетребко си остава Нетребко, Соня Йончева има невероятния талант да се вживява изключително автентично в ролите, които изпълнява - от сляпата Йоланта на Чайковски, през Мими от "Бохеми", та чак до Норма на Белини, се казва в обширна публикация на "Ди Цайт".


"Гласът е мощно оръжие"

Соня Йончева е на 15 години, когато открива таланта си. Веднъж чула как една солистка в хора, в който пеела тогава, изпълнява ария на Моцарт. 15-годишната Соня я попитала къде се е научила да пее така. Никъде, аз съм любителка, отвърнала ѝ певицата. Тази случка ѝ вдъхнала кураж и така Соня Йончева започнала да експериментира с гласа си. Открила, че може да пее "по-различно и по-високо" - толкова високо, че един ден дори припаднала от мощния резонанс на собствения си глас. "Гласът е мощно оръжие, което може да разбужда чувства и дори да променя хората", казва Соня Йончева, която е родом от Пловдив.

В младежките си години Йончева пее всичко - поп, джаз, класика. Имала си е собствено телевизионно предаване, пяла е със Стинг и Елвис Костело. Когато е на 19 години, записва класическо пеене в Женевската консерватория в класа на Даниел Борст, а през 2010 година печели конкурса Operalia на Пласидо Доминго, което окончателно ѝ открива пътя към голямата оперна сцена, разказва "Ди Цайт".


"Предпочитам качеството"

"Сцената ми дава всичко, което искам", казва Йончева пред "Ди Цайт". И не крие радостта си от факта, че вече може да избира ролите си - Тоска, Луиза Милер, Дездемона и пр. Един ден иска да пее и Вагнер. Йончева харесва немския език, който обаче тепърва трябва да учи. Още повече, че със съпруга си Доминго Хиндоян, венецуелски диригент и асистент на Даниел Баренбойм, наскоро са си купили жилище в Берлин. Немският ще бъде петият ѝ чужд език - след италиански, испански, английски и френски.

А какво си пожелава? На този въпрос на "Ди Велт" оперната певица отговаря така: "Повече време - за да съм възможно най-добре подготвена. В нашата професия времето винаги е кът. Това ми напомня понякога за "МакДоналдс" - твърде често консумираме "фаст фууд." В моята родина България се залага предимно на количеството, но аз предпочитам качеството. В този смисъл съм повече швейцарка".