Гърция Ръководителите на 18 музея по света подписаха съвместно изявление, с което отказват да връщат културните ценности, попаднали по един или друг начин в техните колекции от други държави.

Шефовете на тези мощни културни институции считат, че техните учреждения принадлежат на целия свят е предоставят достъп до съкровищата на древните цивилизации на всеки, който пожелае.

Това решение идва в момент, в който зачестяват претенциите на страните, на чиято територия даденото произведение на изкуството е създадено. Тези държави искат връщането на културното си наследство.

Гърция, примерно, води активна кампания за връщане на “елгинския мрамор” – статуи от Партенона в Атина. Те са изнесени през 19 в. от лорд Елгин и в момента се съхраняват в Британския музей в Лондон. Директорът на музея Нил Макгрегър отбелязва, че ръководеното oт него учреждение е най-удачното място за мраморните скулптури от Партенона. Те са длъжни да останат тук, ако музеят иска да изпълнява основната си функция – да показва светът на света, заявява Макгрегър.

Бенин се мъчи да си върне “Бенинския бронз” от Лондон и Берлин, а Турция – Пергамския жертвеник, намиращ се в Берлин. За отбелязване е, че през 1993 г. ню-йоркският “Метрополитен” след съдебно решение предаде на Турция 363 експоната – предмети от злато, сребро и скъпоценни камъни, а така също картини и скулптури.

Подписалите това заявление смятат, че ръководените от тях водещи световни културни центрове са направили твърде много за популяризяацията на културното наследство, за да се разделят “просто така” с шедьоврите.

В ефира на “Ехо Москва” директорът на Ермитажа Михаил Пиотровски, който също е подписал изявлението, заявява, че настоящият стремеж за връщане на произведенията по местата, където те са създадени, не трябва да се поощрява във вреда на музеите, които години наред събират и съхраняват изкуството в конкретен световен контекс.

Пиотровски добавя, цитиран от NEWSru, че запознаването с изкуството на други народи става възможно в резултата на дейността на тези музеи, били те Британски, Ермитаж или Лувърът.

Древноегипетското изкуство е по-известно от мексиканското, именно защото във всеки музей по света има предмети от древен Египет, а шедьоврите на не по-малко значимото мексиканско наследство се намират предимно в Латинска Америка, подчертава директорът на Ермитажа.