Ако има нещо немислимо в Полша, то е да напуснеш църквата.

34 от 38-те милиона поляци изповядват католицизма. Но това може скоро да се промени. Вярващи и духовници се готвят за решаващата битка за душите, коментира "Дойче веле".

Да излезеш от църквата в Полша? Почти немислимо. Толкова рядко се случва, че ако стане, попада във вестниците. Именно това се случва, когато таксиметровият шофьор Збигнев Качмарек от Олеско решава да се раздели с църквата.

Местният пастор просто отказва да приеме декларацията за напускане на Качмарек. Затова Качмарек се обръща към съда, където две инстанции една след друга постановяват, че светските съдилища нямат отношение към този спор. Едва намесата на Ватикана успява да накара пастора изпълни да волята на Качмарек.

На Анджей Онуфржак от Лодз му било малко по-лесно. Той се отказва от бога на млади години, тъй като молбите му, свързани с благосклонността на любимата, остават неудовлетворени. Днес 36-годишният багерист е пълен атеист - както казва. Затова решава и формално да сложи край на връзките си с църквата, което родителите му приемат като позор за семейството. На пасторът нямал друг избор, освен да приеме декларацията за отказ.

Преди три години общественото внимание в Полша бе възбудено от случая на известния теолог Томас Веславски. Духовникът беше намесен в два процеса, които разклатиха  авторитета на католическата църква в Полша така, както нищо преди това. В първия случай в град Познан беше принуден да подаде оставка един архиепископ, след като медиите разтръбиха, че тормозел сексуално младите пастори.

Вторият случай се отнасяше до един дебат във Варшава по повод обвиненията срещу архиепископ Станислав Виелгус за сътрудничество му с Държавна сигурност. В крайна сметка Виелгус оттегли кандидатурата си, но очевидно не без натиск от Ватикана. Теологът Веславски бе включен в изясняването и на двата случая. Основната причина за отказа му от църквата беше обаче, че повече не можел да вярва на божиите чада.

Никой не води статистика колко души са напуснали църквата. За 2007-ма се говори, че случаите били 400. При това за разлика от Германия, в Полша църковен данък няма, църквата се издържа от доброволни дарения. А и броят на тези, които продължават да ходят на църква редовно, е все още относително висок  - над 40%.

"Можем да бъдем горди, че си оставаме крепост на християнството" - заявява пастор Войчех Садлон, сътрудник на института по статистика към католическата църква. Отражение дават вековните традиции на църквата като спасителка на нацията, нейната организационна сила, както и личности като папа Йоан Павел Втори.

Но и критиките, които се отправят към църквата, не са никак малко в последно време. Според политолога Александър Смолар се наблюдава радикална промяна в отношенията между държавата и църквата. Църквата бе замесена в някои политически противоборства, а и се стигна до разкрития около нередности при връщането на църковните имоти, иззети от комунистите.

Политологът Смолар е на мнение, че Полша я очакват големи трусове: "Имаме нужда от нов компромис между демократичното общество и църквата, но и двете страни не са подготвени за тази задача. Изправени сме пред спор по въпросите на традициите и морала, като конфликтът е провокиран от църквата."