През 2022 година бирата задържа позициите си на най-често консумирана и предпочитана напитка у нас след минералната вода. Това показват данните в доклада на Съюза на пивоварите в България (СПБ) за 2022 г, цитиран от "24 часа".

През изминалата година капиталовите инвестиции в пивоварния бранш у нас са в размер на 66 млн. лв.

През 2022 г. продажбите на пиво в България достигнаха 5 230 000 хектолитра. От тези количества делът на продажбите в стъклени бутилки е 21 на сто, в РЕТ бутилки - 50 на сто, в кенове - 25 на сто и в кегове - 4 на сто. През миналата година в страната са произведени над 200 различни марки и асортимента бира. От тях през 2022 г. членовете на Съюза са пуснали на пазара близо 30 нови продуктови предложения, което не се е случвало през последните 10 години, отбелязват авторите на анализа.

Продължава разширяването на сегмента на премиалните бири - най-вече в столицата и големите градове. За поредна година все повече нараства консумацията на безалкохолните бири - тренд, характерен за всички европейски страни. По данни на Съюза на пивоварите през 2022 г. в България са изпити 5 570 000 литра безалкохолна бира.

Приоритет за бирените компании са инвестициите във възобновяеми енергийни източници като соларни панели и изграждане на фотоволтаични паркове, производствено и логистично смарт оборудване с висок коефициент на пестене и оползотворяване на ресурсите.

Всички пивоварни компании, които са направили вложения в иновации за оптимизиране на управлението и използването на ресурсите, повишават производителността на труда, имат по-добро представяне на пазара и постигат по-висока репутация.

През 2022 г. секторът е със сериозен принос за икономиката на страната. Пивоварната промишленост осигурява работна заетост за близо 25 000 души. От тях 2150 - или 9 на сто, са директно работещите в бирените компании, 32 на сто са във веригата на доставките и 59 на сто в търговията, заведенията и туризма. Средният осигурителен доход на заетите в икономическа дейност "Производство на пиво и малц" е нараснал с над 20 на сто спрямо 2021 г.

Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 млн. лева приходи за националния бюджет. В отчета на Агенция "Митници" за 2022 г. е посочено, че постъпленията от акциз за бира имат ръст от 3,4 на сто спрямо събраните приходи през 2021 година. Добавената стойност на индустрията се изчислява на 540 млн. лева.

Бирата е най-често консумираната напитка след водата

Бирата е най-често консумираната напитка след водата

Всеки втори българин твърди, че пие бира веднъж седмично