Захранван със слънчева енергия самолет, който през 2015 г. е планирано да обиколи Земята, направи първия си полет. Самолетът „The Solar Impulse 2" е излетял от летище в Швейцария тази сутрин и се е върнал след 2 часа полет.

Той е по-голяма, подобрена версия на самолета, който прелетя през цяла Америка през миналата година и който беше пилотиран от любителите на приключения Бертран Пикар и Андре Боршберг.

За първия си полет The Solar Impulse 2 беше управляван от тест пилота Маркус Шердел. Той се е изкачил на малко над 1800 м височина, като е направил редица маневри, за да докаже управляемостта на самолета.

Шердел посочи, че в началото на полета е имало вибрации, но като цяло резултатите са много позитивни.

Това е голям ден за всички от екипа на Solar Impulse", каза Пикар пред БиБиСи. „Самолет като този е абсолютно уникален. И за първи път в историята имаме самолет, който лети без гориво през деня и нощта, показващ невероятния потенциал на чистите технологии - всички тези технологии, които светът може да използва, за да намали зависимостта си от изкопаемите горива и да бъде по-чист и да разреши много проблеми, причинени от замърсяването", допълва Пикар.

Произведеният от въглеродни влакна самолет има необичайно голямо разстояние между крайните точки на крилите, като то е със 72 метра по-голямо от това на Boeing 747. И все пак самолетът тежи само 2,3 тона.

Повърхността на крилата е покрита от 17 хил. слънчеви клетки, които задвижват четири електрически мотора, развивайки скорост до 140 км в час.

През деня слънчевите клетки ще презареждат литиевите батерии, които след това могат да бъдат използвани за полети през нощта.

Първата версия на Solar Impulse постави редица световни рекорди, включително за най-дълъг полет на захранван с енергия от слънцето самолет, който беше 26 часа, първия междуконтинентален полет, извършен от соларен самолет, както и най-голямата дистанция, измината от пилотиран самолет, захранван със слънчева енергия. Рекордът за изминато разстояние беше поставен по време на епохалното пътуване на Пикар и Боршберг през американския континент през май, юни и юли миналата година.

За осъществяването на околосветски полет обаче трудностите и предизвикателствата ще са доста по-големи.