Руският танкер „Волганефт-139" се разцепи в Азовско море, на борда му е имало 4777 тона мазут, съобщи агенция „Новости".

Кораб, натоварен с метал, е потънал край Севастотпол. Двама души от екипажа са загинали, един е изчезнал безследно.

Втори танкер- „Волганефт-123" е в бедстващо положение в Керченския пролив. На корпуса му има пукнатина, но засега няма изтичане на нефт.

Още един кораб - "Волногорск", натоварен с 2000 тона сяра, потъна в същия район. Деветчленният екипаж, които се беше прехвърлил на сал, вече е спасен.

Причина за катастрофите са изключително лошите атмосферни условия в Керченския пролив, съединяващ Азовско с Черно море.
Бурята продължава да се усилва, като скоростта на вятъра достига 30 метра в секунда, а вълнението е 5-6 бала.

Според прогнозите на метеоролозите скоростта на ветровете на Кримския полуостров ще остане още едно денонощие до 90 км/ч.

Товарът от 2000 т сяра на потъналия при Савастопол кораб "Волногорск", е по-опасен от нефтения разлив, заяви президентът на Руския зелен кръст Сергей Барановски цитиран от агенция „Новости".
„При всички случаи това е екологична катастрофа." - коментира Барановски.
Целия текст

В 03.45 часа българско време, при буря, южно от порт Кавказ, танкерът „Волганефт-139" се е разцепил на две части.

Кърмата, заедно с 13-членния екипаж, е отнесена в морето, където изчаква на дрейф два буксира за евакуация на моряците.

В морето вече са изтекли над 2000 тона от намиращите се на кораба 4077 тона мазут.
Заради лошото време спасителните екипи не могат да определят посоката на движение на нефтения разлив.

В момента се провеждат спасителни работи.
След като екипажът бъде евакуиран, ще започне локализирането на нефтеното петно.

Тъй като времето продължава да се влошава, е предприета евакуация на 50 морски съда от порт Кавказ.

Украинският президент Виктор Юшченко нареди спешни мерки за преодоляване на последиците от бурята в Черно и Азовско море.

Президентът на Украйна посочил, че е необходимо да бъде обърнато специално внимание на екологичната обстановка в районите, където стана природното бедствие и по-специално в Керченския пролив.

Юшченко е помолил премиера Виктор Янукович да сформира незабавно оперативен щаб за координиране на дейностите за ремонтиране на плавателните съдове, пострадали от бурята, и за възстановяване на прекъснатите електрически кабели и отстраняване на щетите на други обекти, от които зависи нормалния живота в южните части на страната.

Предупреждението за бурята е разпространено снощи и капитаните са имали възможност да реагират, смята транспортният прокурор на Новоросийск Максим Степаненко.

Междувременно южната транспортна прокуратура започна проверка за крушението на „Волганефт".

Това е съобщил, цитиран от „Новости"заместникът на Новоросйския транспортен прокурор Александър Сарапкин.

По думите му ще бъде образувано следствено дело по два пункта - нахлуване на вода и нарушаване правилата за безопасност при движение и експлоатация на воден транспорт.

Според прокуратурата една от възможните причини за катастрофата е лошото време, а другата - възможна грешка на капитана.

Опасният разлив и разпространението му в Черно море се следят непрекъснато от българската "Морска администрация", съобщи БНТ.

Нейният директор - капитан далечно плаване Николай Апостолов заяви, че от България не е потърсена помощ след инцидента, каквато е обичайната практиката на Европейската морска организация за сигурност, на която страна ни е член. В морската ни администрация се получават постоянно сателитни снимки на замърсения район.

Обикновено в такива случаи се изпращат катери в засегнатите зони. Апостолов сподели, че са редки случаите на екокатастрофи, предизвикани от природни стихии, какъвто е днешният инцидент в Керченския пролив. "Морска администрация" най-често има работа с нелегално изхвърляне на нефтени отпадъци.