Нов анализ показва, че Европейският съюз може да е отговорен за около 80% от световната търговия с живи селскостопански животни, което продължава да бъде свързано с недостатъци с хуманното отношение към животните, пише "Гардиън".

Глобалните данни, предоставени на британското издание от Организацията на ООН за прехрана и земеделие (FAO), показват, че 1,8 млрд. живи пилета, прасета, овце, кози и говеда са преместени през граница през 2019 г. Смята се, че ЕС е отговорен за повече от три четвърти от това общо.

"Голяма част от трансграничното движение на живи животни се осъществява в ЕС", отбеляза ръководителят във ФАО за развитие на животновъдството Ан Мот.

Глобалната търговия с живи селскостопански животни, която е на стойност над 20 млрд. долара годишно, се е увеличила повече от четири пъти през последните 50 години. Неадекватната регулация обаче означава, че животните могат да бъдат изложени на риск при някои пътувания или изложени на жестокост, когато стигнат до местоназначението си.

Британското правителство предлага да се забрани износът на живи животни от Англия и Уелс, освен ако не е за разплод или по-продължителна употреба - не само за угояване и клане.

Притесненията относно хуманното отношение към животните по време на транспорта накараха ЕС да създаде анкетна комисия миналата година за разследване на предполагаеми недостатъци.

Транспортните рискове за живи животни включват стрес по време на товарене и разтоварване, нараняване, глад, жажда и изтощение, се казва в доклад, публикуван днес от организацията за защита на животните "Еврогрупа за животните", който също подчерта потенциала за по-ниски стандарти за клане при пристигане и по-високия риск от разпространение на инфекциозно заболяване по време на стресиращо транспортиране.

"Еврогрупата за животните" призовава за регулаторна реформа, включваща по-кратко време за пътуване, а не забрана. Тя заяви, че иска да се "премине от жив транспорт към търговия с месо и трупове, както и с генетичен материал".

ФАО изтъква, че не е смислено да се обединяват всички превозвани животни по един и същи начин. "Някои са много малки, а други големи. Не могат да се добавят пилета и крави. Например 95% от 1,8 млрд. животни, които са преминали границата през 2019 г., са пилета, докато говедата представляват по-малко от 1% от това общо", отбеляза Мот.

Един от факторите, движещи живото транспортиране на животни в ЕС, посочва Дит Ерихсен, ветеринарен лекар към "Защита на животните" в Дания, е, че страните са склонни да се специализират в производството на конкретно животно за храна, често за износ.

"Дания се превърна в най-големия износител на свине в света", каза Ерихсен. Повечето от тях, каза тя, са прасенца на възраст около три месеца и времето им на пътуване често надхвърля осем часа. Според доклада на Еврогрупата, който използва данни на Евростат, около 15,7 милиона датски прасета са напуснали страната през 2019 година.

"Това е резултат от тенденция, която наблюдаваме през последното десетилетие, когато свинепроизводството се е специализирало до известна степен, при което прасенцата се раждат в една държава, угояват в друга и може би се колят в трета страна", посочи още Ерихсен.

Особени рискове за свинете, каза тя, са топлинният стрес, тъй като свинете не могат да се потят, задушаване заради пренаселеност, продължителен глад и жажда и няма място за почивка.

Ирис Баумгаертнер от швейцарско-германската неправителствена организация AWF-TSB заяви, че в Германия специалитетът е излюпени пилета. Докладът установява, че страната е изнесла 312 млн. глави птици в рамките на ЕС през 2019 г., от които почти 100 милиона тежат под 185 грама.

"Броят на транспортираните животни из ЕС и милионите пилета, напускащи Германия, са безумен резултат от глобализацията и специализацията", настоя Баумгаертнер.

Субсидиите от ЕС са друг фактор, задвижващ транспорта на животни, подчерта Габриел Паун, румънски защитник на животните и директор на неправителствената организация Animals International. "В Близкия изток и Северна Африка те предпочитат (своето) местно овче месо, но румънското месо е много евтино, отчасти заради субсидиите от ЕС", коментира Паун.

Паун заяви, че данните за 2020 г. се очаква да покажат, че около 3 млн. румънски овце са били изнесени в Саудитска Арабия. Самият транспорт е евтин, като доставката до Саудитска Арабия струва около 25 долара на глава, или по-малко на по-големи кораби, уточни Паун.

Наскоро Румъния беше обвинена в "пълно мълчание" във връзка с разследването си на потъването на кораба Queen Hind през ноември 2019 г., което доведе до смъртта на повече от 14 000 овце.