Само секунди са спасили живота на стотици пътници при опасен инцидент между два китайски самолета, летящи над отдалечената руска република Тува.
Инцидентът е станал рано сутринта на 7 юли, когато пътнически Airbus A350 на Air China с около 300 души на борда се е приближил на опасно малка дистанция до товарен Boeing 767 на SF Airlines, и двата самолета летящи с около 900 км/ч. Разстоянието между тях е било едва 90 метра по вертикала — при предписан минимум от 304 метра (1000 фута).
Според изданието South China Morning Post, самолетът на Air China се е изкачил с около 600 метра над разрешената височина без потвърдени инструкции от диспечерите, което е довело до почти фатален курс на сблъсък.
Записите от Flightradar24 показват директна конфронтация на двата курса. Само навременна маневра, провокирана от системата за предотвратяване на сблъсъци TCAS, е предотвратила катастрофата.
Инцидентът отново повдигна въпроса защо авиационната комуникация във въздушното пространство по цял свят се води на английски език. Отговорът се крие в стандартизацията и безопасността: английският е официалният език на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) и е задължителен за използване при комуникация между пилоти и контрол на въздушното движение. Това гарантира, че екипажите от различни страни и диспечерите имат единен канал за разбиране — критично важно при спешни ситуации.
В случая обаче записите от китайските социални мрежи разкриват, че част от комуникацията между екипажите се е водила на мандарин, а пилотът на Air China изразил объркване поради комуникационна грешка с руски диспечер.
В един от записите той дори споменава "момиче", което "объркало всички" - най-вероятно визирайки диспечер, чиято инструкция е могла да бъде погрешно изтълкувана. Възможно е пилотите да са приели инструкция, адресирана към друг китайски полет (на Hainan Airlines), като предназначена за тях.
Пилотите на товарния самолет SF Airlines ясно са забелязали курса на сблъсък и са реагирали бързо, като отправят критика към колегите си от A350: "Да летите на такава височина без разрешение е напълно безразсъдно", казват те в ефир.
Нито Air China, нито SF Airlines, нито авиационните власти на Русия или Китай са излезли с официални становища по случая. И двата екипажа са обявили, че ще докладват инцидента, който вероятно ще бъде разследван на международно ниво.