Полет F9-3506 на американската нискотарифна авиокомпания Frontier Airlines, изпълняван от самолет Airbus A321neo (регистрация N607FR), извърши твърдо кацане на летището в Сан Хуан, Пуерто Рико, във вторник вечерта местно време, което доведе до повреда на колесника, временно затваряне на писти и паника сред пътниците, след като двигателят от лявата страна на самолета започнал да изхвърля пламъци, съобщава специализираният блог за авиационни инциденти The Aviation Herald.
"Твърдо кацане" (на англ. hard landing) е авиационен термин, който описва приземяване с по-висока от нормалната вертикална скорост и сила на удара между колесника и пистата. Това може да бъде предизвикано от атмосферни условия, пилотска грешка или технически проблем. В случая със самолета на Frontier, силният удар с пистата е бил достатъчно сериозен, за да повреди колесника, според съобщение на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA). Пътниците на борда са описали кацането като "шокиращо твърдо".
Самолетът с 228 души на борда е извършил първоначално приземяване на писта 10 в 21:40 ч. местно време, което се е оказало твърдо и е довело до повреда по колесника. Екипажът е предприел "go-around" маневра - повторно излитане непосредствено след докосване на пистата, за да се осигури безопасност и възможност за преглед на състоянието на машината.
При повторното изкачване, пасажерите са забелязали пламъци, излизащи от левия двигател, което предизвикало моменти на паника на борда. От летището по-късно уточняват, че реален пожар не е имало, но инцидентът се разследва.
Повреда на колесника след твърдо кацане може да означава структурни щети, които в най-лошия случай могат да застрашат безопасността при повторно кацане. За това екипажът е изпълнил ниско прелитане над другата писта 08, за да позволи на наземните екипи да направят визуална оценка на повредите. След това самолетът е извършил безопасно кацане 40 минути по-късно, без допълнителни инциденти, и е спрял на пътека за рулиране, за да бъде проверен от технически екип.
При твърдо кацане има риск от повреда на колесника, корпуса или дори крилата. При структурни повреди самолетът може да загуби стабилност при следващо кацане, което налага спешни преценки от страна на пилотите.
Самолетът е останал на земята в Сан Хуан поне 17 часа след инцидента, като се очаква щателна техническа инспекция и разследване от FAA. Frontier Airlines и производителят на самолета Airbus ще трябва да преценят дали машината може да бъде ремонтирана на място или ще се наложи транспортиране до сервизна база.
Въпреки стресовата ситуация, няма пострадали пътници или членове на екипажа, което се дължи на адекватните действия на пилотите и наземните служби.
Летището в Сан Хуан е възобновило работа на едната писта след аварийното кацане, а другата писта е отворена след няколко часа, като преди това е била щателно почистена от част и фрагменти, изпаднали от самолета при твърдо кацане.