Южна Корея е предприела спешни мерки за справяне със "социалното бедствие", което се разрази заради замърсяването на въздуха след рекордни нива фин прах, покрил голяма част от страната през последните седмици, пише британският в. "Гардиън".
Парламентът на страната прие днес редица закони, които дават на властите достъп до спешно финансиране за мерки, които включват задължително монтиране на пречистватели на въздуха с голям капацитет в класните стаи и насърчаване на продажбите на превозни средства, които са на газ, тъй като генерират по-ниски емисии от тези, които работят с бензин и дизел.
Мерките ще дадат на държавните служители достъп до фонд за извънредни ситуации в размер на 2,65 млрд. долара, след като се увеличават критиките срещу президента Мун Дже-ин заради провала му да се справи с кризата.
Замърсяването на въздуха се превърна в основен политически въпрос, след като концентрацията на фини прахови частици достигна рекордни равнища в много части на страната през миналата седмица.
Седем големи града са претърпели рекордно високи концентрации на опасните фини прахови частици, показват данните на Националния институт за изследване на околната среда.
Световната здравна организация предупреди, че замърсяването на въздуха представлява сериозен риск за общественото здраве заради връзките му с множество дихателни и сърдечно-съдови заболявания.
Сеул вече въведе спешни мерки, като например ограничаване на използването на превозни средства, ограничаване на използването на електроцентрали, работещи с въглища и намаляване на количеството прах, генерирано от строителни обекти и електроцентрали. Но те са имали малък успех.
Кризата създаде и търкания с Китай, който според южнокорейски експерти по обществено здраве е отговорен между 50 и 70 процента за замърсяването с фин прах в района на Сеул, където живее почти половината от населението на страната. Експертите твърдят, че частиците от китайските пустини и фабрики се пренасят на Корейския полуостров чрез преобладаващите западни ветрове.
Китайските власти обаче отхвърлиха твърденията и призоваха Южна Корея първо да определи дали нейните собствените заводи, електроцентрали и превозни средства не са виновни.