Превозвачите предлагат няколко мерки, благодарение на които цената на горивата ще падне с 0.15-0.20 лв.

Едно от основните предложения, което може да смъкне цената с около 0.15 лв., е отпадане на биокомпонента от дизела и различните видове бензин. Ако се намали т.нар. резерв за вносителите на горива и тежестта върху него се раздели между държавата и вносителите, цените ще се изместят с още около 0.05 лв.

Превозвачите предлагат дизелът да бъде освободен от акциз върху биокомпонента в него.

Всички тези варианти бяха представени от Миролюб Столарски от Асоциацията на превозвачите в България по време на пресконференция, проведена в Министерски съвет.

Той посочи, че премиерът Бойко Борисов, който не слезе на пресконференцията, е разпоредил до следващия вторник да има категоричен отговор могат ли да бъдат приети тези предложения.

Председателят на петролната и газова асоциация Андрей Делчев заяви, че вносителите и производителите на горива подкрепят предложенията на превозвачите.

Смятаме, че те са единствено разумните, заяви той и изрази задоволство от разговора с премиера и особено от това, че не са се чули думи за наличието на картел между производителите.

Няма твърде много неща, които държавата може да направи, за да намали цената на горивата, заяви от своя страна икономическият министър Трайчо Трайков.

Той посочи, че в момента в България акцизът на дизела е един от най-ниските в Европа, като подчерта, че по-нисък от нашия има само в Литва.

Трайков е категоричен обаче, че производствената цена на горивата у нас е висока.

Цената на дизеловото гориво без ДДС в 10 европейски страни е по-евтина отколкото у нас. Именно този факт наведе министъра на икономиката на мисълта, че производствената цена у нас е висока.

Според него има въпроси, които все още нямат отговор - дали действително има картел между производителите и дали не трябва да се улесни вносът на гориво. Отговор на първият въпрос Трайков очаква от КЗК.

Министърът на икономиката е поискал от шефа на Лукойл Валентин Златев анализ на производствената цена на горивата.

Икономическият министър подкрепя идеята на големите потребители да могат да внасят определени количества горива при спазването на митническото и акцизно законодателство.

Според Трайчо Трайков алтернатива на високите цени на горивата са електромобилите.

Изказването на Трайчо Трайков, че производствената цена на горивата у нас е висока предизвика гнева на шефа на „Лукойл" - България Валентин Златев. Той заяви, че няма накъде повече да се намалява производствената цена на горивата.

Аз съм най-заинтересован да продавам повече, подчерта той и допълни, че всеки човек, който се занимава с бизнес знае това.

По думите му, ако „Лукойл" намали още производствената цена, това означава да бъдат съкратени работни места.

Валентин Златен обясни пред медиите, че едва на пресконференцията е разбрал, че икономическият министър иска от него анализ на производствената цена на горивата. "Министърът трябва да ми поиска анализа, преди да го чака. Аз не зная, че го чака", заяви той.
Твърдението на Трайков, че производствената цена у нас е от най-високите той определи като "произволно твърдение".

На въпрос дали Лукойл ще намали произовдствената цена, шефът на Лукойл отговори: "Първо трябва да я формирам и след това да я намаля. Темпът на ръст на международните цени е 23%, ние сме увеличили цените с 12%. Това е нашата социална отговорност".
Ако ги намалим още повече трябва да започнем да съкращаваме хора, категоричен бе той. Златев дори представи какви са в момента котировките на международните пазари.

Ще се опитаме да намерим възможните мерки, коментира и транспортният министър Александър Цветков.

Оказа се, че още от 2004 година е разписано как и с колко ще се повишава акцизната ставка на горивата. Финансовият министър Симеон Дянков представи пред медиите писмени документи, от които е видно, че на 13.10.2004 година кабинетът „Сакскобургготски" е разписал програма за постепенно повишаване на акцизната ставка на горивата.

Дянков е категоричен, че диференцирана ДДС ставка за горивата не е вариант за намаляване цената на бензина. Той съобщи, че заминава за Брюксел, където ще се срещне с еврокомисаря по данъчната политика Алгирдас Шемета, за да обсъдят днешната среща.

Производителите и вносителите трябва да влагат биосъставка в течните горива или да използват алтернативни горива, което е изискване на ЕС.
Целта е да се гарантира намаляване на вредните емисии отделяни в атмосферата. Парниковите газове, изпускани при изгарянето на бензин, дизел и газьол в транспорта, трябва да спаднат с 6% до края на 2020 г.

Миналата седмица от "Лукойл" разпространиха съобщение, в което се казваше, че към настоящия момент у нас почти половината от крайната цена на горивата (40-46%) се формира от държавни вземания - ДДС и акцизи.
В същото време с повишаването на акциза в началото на годината  и влизането в сила на изискването за 3% биокомпонент в дизеловото гориво, неговата цена нарасна значително.