Превозвачите предлагат няколко мерки, благодарение на които цената на горивата ще падне с 0.15-0.20 лв.
Едно от основните предложения, което може да смъкне цената с около 0.15 лв., е отпадане на биокомпонента от дизела и различните видове бензин. Ако се намали т.нар. резерв за вносителите на горива и тежестта върху него се раздели между държавата и вносителите, цените ще се изместят с още около 0.05 лв.
Превозвачите предлагат дизелът да бъде освободен от акциз върху биокомпонента в него.
Всички тези варианти бяха представени от Миролюб Столарски от Асоциацията на превозвачите в България по време на пресконференция, проведена в Министерски съвет.
Той посочи, че премиерът Бойко Борисов, който не слезе на пресконференцията, е разпоредил до следващия вторник да има категоричен отговор могат ли да бъдат приети тези предложения.
Председателят на петролната и газова асоциация Андрей Делчев заяви, че вносителите и производителите на горива подкрепят предложенията на превозвачите.
Смятаме, че те са единствено разумните, заяви той и изрази задоволство от разговора с премиера и особено от това, че не са се чули думи за наличието на картел между производителите.
Няма твърде много неща, които държавата може да направи, за да намали цената на горивата, заяви от своя страна икономическият министър Трайчо Трайков.
Той посочи, че в момента в България акцизът на дизела е един от най-ниските в Европа, като подчерта, че по-нисък от нашия има само в Литва.
Трайков е категоричен обаче, че производствената цена на горивата у нас е висока.
Цената на дизеловото гориво без ДДС в 10 европейски страни е по-евтина отколкото у нас. Именно този факт наведе министъра на икономиката на мисълта, че производствената цена у нас е висока.
Според него има въпроси, които все още нямат отговор - дали действително има картел между производителите и дали не трябва да се улесни вносът на гориво. Отговор на първият въпрос Трайков очаква от КЗК.
Министърът на икономиката е поискал от шефа на Лукойл Валентин Златев анализ на производствената цена на горивата.
Икономическият министър подкрепя идеята на големите потребители да могат да внасят определени количества горива при спазването на митническото и акцизно законодателство.
Според Трайчо Трайков алтернатива на високите цени на горивата са електромобилите.
Изказването на Трайчо Трайков, че производствената цена на горивата у нас е висока предизвика гнева на шефа на „Лукойл" - България Валентин Златев. Той заяви, че няма накъде повече да се намалява производствената цена на горивата.
Аз съм най-заинтересован да продавам повече, подчерта той и допълни, че всеки човек, който се занимава с бизнес знае това.
По думите му, ако „Лукойл" намали още производствената цена, това означава да бъдат съкратени работни места.
Валентин Златен обясни пред медиите, че едва на пресконференцията е разбрал, че икономическият министър иска от него анализ на производствената цена на горивата. "Министърът трябва да ми поиска анализа, преди да го чака. Аз не зная, че го чака", заяви той.
Твърдението на Трайков, че производствената цена у нас е от най-високите той определи като "произволно твърдение".
На въпрос дали Лукойл ще намали произовдствената цена, шефът на Лукойл отговори: "Първо трябва да я формирам и след това да я намаля. Темпът на ръст на международните цени е 23%, ние сме увеличили цените с 12%. Това е нашата социална отговорност".
Ако ги намалим още повече трябва да започнем да съкращаваме хора, категоричен бе той. Златев дори представи какви са в момента котировките на международните пазари.
Ще се опитаме да намерим възможните мерки, коментира и транспортният министър Александър Цветков.
Оказа се, че още от 2004 година е разписано как и с колко ще се повишава акцизната ставка на горивата. Финансовият министър Симеон Дянков представи пред медиите писмени документи, от които е видно, че на 13.10.2004 година кабинетът „Сакскобургготски" е разписал програма за постепенно повишаване на акцизната ставка на горивата.
Дянков е категоричен, че диференцирана ДДС ставка за горивата не е вариант за намаляване цената на бензина. Той съобщи, че заминава за Брюксел, където ще се срещне с еврокомисаря по данъчната политика Алгирдас Шемета, за да обсъдят днешната среща.
Производителите и вносителите трябва да влагат биосъставка в течните горива или да използват алтернативни горива, което е изискване на ЕС.
Целта е да се гарантира намаляване на вредните емисии отделяни в атмосферата. Парниковите газове, изпускани при изгарянето на бензин, дизел и газьол в транспорта, трябва да спаднат с 6% до края на 2020 г.
Миналата седмица от "Лукойл" разпространиха съобщение, в което се казваше, че към настоящия момент у нас почти половината от крайната цена на горивата (40-46%) се формира от държавни вземания - ДДС и акцизи.
В същото време с повишаването на акциза в началото на годината и влизането в сила на изискването за 3% биокомпонент в дизеловото гориво, неговата цена нарасна значително.
sheitan
на 20.03.2011 в 12:35:11 #56Да заменим биокомпонента с ВОДА и мое да свалиме цените с левче ХАхХАхаха
panaiotov
на 17.03.2011 в 02:08:04 #55Да се вдигне с 10% биокомпонентът в горивата.И да е български!
ZSZ
на 17.03.2011 в 00:34:50 #54dokou | 16.03.2011 22:13 Национализация на ЛУКОЙЛ-а и бенДзина по 70 стинки!!! ========================= Оди национализирай първо мандрите, че ще ти е по-лесно от рафинирането на нефт...
RICHARD LONG
на 16.03.2011 в 22:59:51 #53В ЕС средната тежест на държавните такси върху горивата е около 60 % от крайната цена, докато в САЩ те са едва 20% - за останалото - четете между рудовете на Кадафито --- T.e. поредното доказателство за извратеността на държавата, където има шанс да доминира върху бизнеса. В Америка ДДС е между 1 и 10%, държавата е последна дупка на кавала в търговията, а цените на храни, горива, и електроника са по-евтини отколкото в България... Сравнение между заплатите е неуместно... Когато българина започне да мисли като американеца, а именно - пълна независимост от държавата (не да чака на нея да му бърше и сополите), тотална защита на клиента от търговеца (в Америка имаш от 2 седмици до 1 месец да върнеш даден продукт независимо от причината, ей така дори да не ти харесва), пълна изолация на държавата от бизнеса, ограмотяване на населението относно гражданските му права (например, съд до дупка за много милиони при злоупотреба на държавни и частни институции спрямо гражданин на републиката), безкрупулно налагане на закона спрямо всеки (дори президента или олигархията - арест и конфискация на цялото имущество на политически и икономически измамници) и т.н. и т.н., тогава България ще тръгне нагоре.
dokou
на 16.03.2011 в 22:13:14 #52Национализация на ЛУКОЙЛ-а и бенДзина по 70 стинки!!!
ivonty
на 16.03.2011 в 21:32:36 #51В ЕС средната тежест на държавните такси върху горивата е около 60 % от крайната цена, докато в САЩ те са едва 20% - за останалото - четете между рудовете на Кадафито
ivonty
на 16.03.2011 в 21:12:49 #50RICHARD LONG | 16.03.2011 21:01 ------------------------------------------- ако можеш гледай интервюто на сина на Кадафи от днес за "клоуна Саркози" - уникално е - между редовете ще разбереш и това което питаш
ivonty
на 16.03.2011 в 21:07:39 #4957. delyanster | 16.03.2011 20:33 ----------------------------------------- и аз това питам ама няма истински журналисти, които да питат ядосания Златев къде е първия лист на графиката с цените на петрола
RICHARD LONG
на 16.03.2011 в 21:01:27 #48Може ли някой да обясни нормално (антиамерикански русофилистични комуноиди моля да не се намесват) защо в Европа цените на бензина са двойно и тройно по-скъпи от тези в Америка, при положение че основните доставки идват предимно от Близкия Изток, който е на един хуй растояние от Европа в сравнение със САЩ, т.е. транспортирането към Европа е многократно по-евтино, съответно би трябвало да е и цената...
delyanster
на 16.03.2011 в 20:33:42 #47"Темпът на ръст на международните цени е 23%, ние сме увеличили цените с 12%." А с колко %-та свалихте цена, когато петрола се срина на световните борси??? Това май се премълчава!!!
dimitars
на 16.03.2011 в 19:26:18 #46Съкращаване на работни места...ала бала.В Австрия,където цените са съизмерими с българските,работник в рафинерия или на бензионостанция получава над 3000 евро месечно,а у нас-не повече от 300.Сами си направете изводите руските говеда как ни клатят
vooov
на 16.03.2011 в 19:24:30 #45Доста от другите вериги зареждат от лукоил. Единствените сигурни са Ромпетрол, които вземат бензина от рафинерията в констанца Румъния, а и им е доста качествено горивото според форумите на беемветата и фаоветата.
psp_11
на 16.03.2011 в 19:13:45 #44Вариант за протест е да не се купува от определена верига бензионостанции. Първо с Лукойл. 3 седмици е достатъчно и после ще намалят цените. Тогава няма да могат да си изпълнят картелното споразумение (ако има такова) и тогава ще намалят цените. Това е единствен начин потребителя да регулира цените..
Xa-x@v
на 16.03.2011 в 19:05:22 #43Бил се ядосал Златев ауууу нещо много набързо се помислиха,че са взели правомощията на Висшата сила,а?
vooov
на 16.03.2011 в 18:58:09 #42Draki | 16.03.2011 17:34 www.gorivo.org Запознайте се с официалните искания на БЪЛГАРИТЕ. Елате и се присъединете на протеста на 27.03.2011 Всички други дати са невалидни и опит за манипулация с политически отенък. Да направим живота на всички ни по-добър, за нас за децата ни, за родителите ни. -------------- Нюза са едни от малкото които подкрепят протеста и не трият линка. За сега ония задръстените комунисти от днес.бг изтриха линка и ме баннаха пак за 24 часа и пловдив24 и те не публикуват линка в коментарите и искат да вадят дивиденти от протеста и че новините излизат от тях.
dddddd
на 16.03.2011 в 18:58:08 #41Изказването на Трайчо Трайков, че производствената цена на горивата у нас е висока предизвика гнева на шефа на „Лукойл" - България Валентин Златев. Той заяви, че няма накъде повече да се намалява производствената цена на горивата. Златев се бил ядосал.
Xa-x@v
на 16.03.2011 в 18:55:50 #40Блу фен,казах го в кръга на шегата,защото тук се изказваха,че ако не били кадрите на ДС сега нямало кой да дава хляб на народа
dddddd
на 16.03.2011 в 18:41:11 #39friend | 16.03.2011 18:29 Зашото акциз се плаща от производителя или вносителя, както е и за цигарите и алкохола и чак след това се слага ДДС.
Xa-x@v
на 16.03.2011 в 18:37:07 #38Блу фен,много яростно нападаш "благодетелите" на нацията
kirkorov
на 16.03.2011 в 18:17:47 #37Трайчо е прав формално, но не чак дотам! При сегашните цени на горивата, цената на полезната енергия на един автомобил е около 50 ст/кВтч с ДДС. На ел. енергия ще е примерно два пъти по-евтино. Но също толкова евтино е и на метан и малко по-скъпо на пропан. Ел. енергията в България сега е около два пъти по-евтина от европейската. Няма обаче да е вечно така ...