Всяка промяна на графика е чувствителна за нашите клиенти. Това обяви на брифинг управителят на "БДЖ – Пътнически превози" ЕООД Димитър Костадинов по повод новия график на влаковете за 2016 година.

От БДЖ са се опитали да подобрят предишната концепция и винаги се изготвя на базата на анализ на предходната година. "Всички сигнали и забележки от наши клиенти се опитваме да ги интегрираме в нови график", посочи Костадинов.

През юли и септември от БДЖ са изпратили писма до 100 общини с проекта за график. 47 общини не са отговорили изобщо, 35 са без забележки, а 18 са посочили възможности за корекции. Костадинов увери, че с голяма част от забележките са се съобразили при окончателното съставяне на графика.

Оказва се обаче, че със стартирането на графика в БДЖ вече има сигнали относно неудобства за клиентите. Някои от възраженията вече са удовлетворени от БДЖ. Други обаче все още са налице.

Основните сигнали са свързани с линията София-Лакатник. Влакът, който пътува до Лакатник, в момента спира до Своге. Той ще продължи до Лакатник, за да се удовлетвори искането на клиентите, увери Костадинов.

В сутрешните влакове има подмяна на два влака, които не спират на две от гарите - Бов и Церово. Учениците и работещите хора са най-чувствителните клиенти по отношение на тръгване и пристигане на влаковете, потвърждава Костадинов.

Той обаче уточни, че при търговските влакове БДЖ търсят качество на услугата. А за да има качество, няма как влакът да спира на всяка спирка, защото тогава става пътнически влак. Именно такъв е случаят с влака , който не спира на спирките Бов и Церово.

Община Своге е сред тези, които са били без възражения относно изпратените проекторазписания.

Другият проблем е новият бърз влак със задължителна резервация, който БДЖ са пуснали по линията София-Русе. Касае се за търговски влак с по-висока категория. "С 40 минути сме се опитали да намалим пътуването", обяви Костадинов. Пътуването между София и Русе с него става 6 часа и 11 минути. Това е един експеримент от наша страна, подчерта управителят на БДЖ.

Голяма част от сигналите са свързани с това, че влакът се използва за регионален - хората пътуват с него за работа и са чувствителни от гледна точка на по-високата цена. Цената на бърз влак от Русе-София е 19,40 лв. В момента обаче билетът за бързия влак със задължителна резервация е 25 лв. От БДЖ увериха, че ще решат проблема с цената, сваляйки категорията на влака. За уточнение 405 км е железопътното разстояние София-Русе и то е по-дълго, отколкото при пътуване с автобус.

Спирането на влака "Чайка" между София и Бургас Костадинов мотивира с чести закъснения. "Предпочитаме да не предлагаме услуга, която не можем да предложим с високо качество", уточни той. Междувременно той обясни, че наблюденията им през тази година са, че влакът няма пътници от начална до крайна гара.

За Коледните празници БДЖ ще осигури допълнително около 10 000 места. За Новогодишните - композициите ще бъдат увеличени по същия начин.

В начален етап е идеята за единна карта за крайградски влакове и градски транспорт. Костадинов уточни, че са необходими разговори с отделните общини. "Работим по въпроса, говорили сме със Столична община", заяви той, допълвайки, че смятат да си поставят за цел другата година да реализират идеята. Според него да се направи обща карта не е никакъв проблем от технологична гледна точка.

А по въпроса за закупуването на нов състав, изпълнителният директор на Холдинг-БДЖ Владимир Владимиров подчерта, че това зависи от държавата. "Решение на държавата е дали ще бъдат дадени инвестициите, които сме заявили", изтъкна той. Техният размер е 210 млн. лв. за 7 години, като това е минимален вариант.