Категорично не отговарят на истината твърденията на служебния министър на финансите Асен Василев, че Агенция "Пътна инфраструктура" е възложила договори за текущи ремонти за 2,8 млрд. лв. при предвидени за целта 370 млн. лв. от януари до април на 2021 г. Това написа във Фейсбук бившият председател на АПИ Георги Терзийски.
Той подчертава, че през посочения период няма сключвани договори за текущи ремонти. По негови думи противно на твърденията на финансовия министър, че възлагането е правено непрозрачно, всички договори за текущ ремонт и поддържане са сключени през предходните години след проведени открити търгове по Закона за обществените поръчки. Той пояснява, че те са с 5-годишен срок и някои от тях вече изтичат, поради което са предприети действия по подготовката и обявяването на нови открити процедури. Бившият шеф на АПИ изтъква, че целта е да се избегне опасността републиканската пътна мрежа да остане без адекватно поддържане.
По негови данни към края на май 2021 г. от АПИ са възложени ремонтни дейности за около 1.5 млрд. лв., като поставените годишни задачи до края на годината са в размер на около 417 млн. лв. Голяма част от тези средства вече са разплатени, така че ангажиментът на АПИ за текущ ремонт и поддържане е значително по-малък от 417 млн. лв., подчертава Терзийски и допълва, че това е далеч по-малко от обявените 2.8 милиарда лева.
Той посочва, че съгласно бюджета на Пътната агенция за строителство и ремонт на пътища към края на април 2021, който е около половин милиард лева и предприетите процедури по преструктурирането му, поетите задължения по годишни задачи до края на годината са напълно обезпечени.
"Многократно е заявявано от АПИ, в т.ч. и от сегашния УС, че дейностите за ново строителство, превантивни и текущи ремонти и поддържане са мероприятия, изискващи голям финансов ресурс. А заделяните от бюджета средства са крайно недостатъчни, което налага осигуряването им чрез залагане в държавния бюджет на повече средства, актуализирането му или най-често чрез целево финансиране всяка година", пояснява Терзийски.
По негови думи от 2016 г. насам осигуряваните от правителството целеви средства към бюджета на АПИ за периода от пет години са за близо 4,5 млрд. лева. Това е позволило планиране и разпределяне на дейностите не до края на текущата година, а с по-голям хоризонт. Това осигури и насочването на средства от бюджета на АПИ за дейности, които пряко влияят на пътната безопасност - приоритетно увеличение на поставяне и подмяна на ограничителни системи за пътища /мантинели/, обновяване на знаковото стопанство чрез подобряване на вертикалната сигнализация /пътни знаци/, а също така и хоризонталната такава /маркировка/, пише Терзийски.
Той изразява съжаление, че над 490 млн. лева, заделени за изграждане на автомагистрала "Хемус", са били взети от сметката на МРРБ и ще отидат за други дейности, въпреки че според него най-добрата антикризисна мярка по време на пандемията е била инфраструктурното строителство да се продължи с бързи темпове.