Министър-председателят Бойко Борисов, кметът на София Йорданка Фандъкова, строителният министър Росен Плевнелиев, транспортният Александър Цветков и министърът по еврофондовете Томислав Дончев присъстваха на официалното стартиране на работата на тунелопробивна машина, която ще строи софийското метро от надлез „Надежда" до НДК.

На столичния градоначалник се падна задачата да даде име на машината. Тя я кръсти на столицата и подчерта - „София значи мъдрост".

Общо машината тежи 1600 тона и е транспортирана до България по реките Рейн и Дунав. Работи на дълбочина от 9 до 23 метра. Средният темп на напредък на тунелните работи е 9 м на ден.

Строителството на метрото е стратегически обект за София и за цяла България, смята Фандъкова. С тази машина ще съкратим с година и половина строителството от тук до НДК, изтъкна тя от надлез „Надежда".

С метро се движат 180 000 души ежедневно, подчерта кметът на София и допълни, че след като трасето до НДК бъде завършено, още над 200 000 жители на София ще използват метрото за придвижване до работните си места.

От тук до „Черни връх" ще се стига за 10 мин., посочи Йорданка Фандъкова. Тя допълни още, че метрото като екологичен транспорт ще помогне София да се превърне в зелен град.

Паралелно с метроотсечките, ще бъдат изградени и няколко паркинга, като по този начин ще се реши и друг проблем на столицата - задръстванията и липсата на достатъчно паркоместа.

Борисов подхваща "явните далавери" в енергетиката.
Още...

Фандъкова благодари на предшественика си Бойко Борисов, който е дал началото на строителството на софийското метро и определи Борисов като: „двигател на този стратегически обект".

Премиерът от своя страна направи сравнение между строителството на софийското метро и на АМ „Люлин". На АМ „Люлин" нито един срок не е спазен, изтъкна Бойко Борисов. По думите му на този обект се прави „непрекъснат пазарлък за пари".

Основните проблеми според него там са заради липса на достатъчно контрол. Министър-председателят каза още, че проблеми със Софийското метро няма. Той благодари и на Минко Герджиков - зам.-кмет по финансовите въпроси по негово време и сега, който също дойде на церемонията, за това че е толкова добър финансист.

Ако не бяхме скрили парите от тройната коалиция, нямаше да има и метро, заяви Бойко Борисов. Той е убеден, че тази метроотсечка ще бъде завършена предсрочно.

Тъй като изпълнител е турска фирма, „Dogus", премиерът благодари за доброто сътрудничество между България и Турция. Никога досега Турция не е искала по-силна България отколко сега, подчерта министър-председателят.

Той е категоричен, че ще иска подобна добра работа и по други инфраструктурни обекти от национално значение. Затова съм довел днес Дончев и Плевнелиев - да видят, заяви министър-председателят.

Тунелопробивната машина е разработена специално за българските условия както по отношение на технологията за работа, така и по отношение габаритите и темповете на строителството.

„Много съвременна машина си имаме, голяма е колкото самолет „Боинг", каза премиерът при посещението си миналата година в немския завод Шванау, където е произведено съоръжението.

След като разгледа машината премиерът Бойко Борисов заяви: "Тези машини дават големи предимства".

Попитан как се работи с турски фирми, той отговори: "Като се направи добър договор с много ясни клаузи, като се спазва договора, се работи много добре".

По думите на Борисов всички чужди фирми, включително и турските, са добре дошли да работят в България , но трябва да си вършат коректно работата.

Министър-председателят изтъкна, че той носи отговорността за успешното завършване на софийското метро, защото той като кмет е направил и първата копка.

Всичко е финансово гарантирано. Това е разликата между мен и Станишев, има гарантиран срок. Само при земетресение срокът може да падне, категоричен бе Бойко Борисов. Той е убеден, че няма  да има предоговаряне на срокове и суми за метрото, както е с АМ "Люлин".

Налага ми  се всеки ден да преговарям  за Люлин, посочи Борисов. Всичко, което съм започнал, ще бъде завършено. Работи се с най-съвременна немска техника, допълни министър-председателят.

Общо машината тежи 1600 тона и е транспортирана до България по реките Рейн и Дунав. Работи на дълбочина от 9 до 23 метра. Средният темп на напредък на тунелните работи е 9 м на ден. Ще се работи непрекъснато с нея - 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.

Произведеното в Шванау съоръжение е най-безопасната технология за прокарване на тунели в света. То е поръчано от изпълнителя на участъка и е изработено специално за условията на метрото в София.