Парламентът след два часа дебати подкрепи предложените мерки в доклада за приключване на проекта по изграждане на магистрала „Люлин".

По настояване на Екатерина Михайлова в решение беше записано, че в доклада на МРРБ - АПИ става въпрос за АМ „Люлин" - софийски околовръстен път - пътен възел Даскалово.
Михайлова бе категорична, че не може нито да подкрепи, нито да отхвърли предлаганото решение, защото според нея проблемът може да се реши чрез промяна в бюджета.

Затова тя настоя да бъде внесено такова предложение, което да се гледа между първо и второ четене на актуализирания бюджет.

Против доклада и предлаганото решение бяха депутатите от БСП, които също настояваха въпросът с изграждането на магистралата да се реши чрез решение на Министерския съвет, което после да бъде придвижено в парламента.
Липсва ясна позиция на МС. Щом премиерът не иска да застане зад числата, защо аз да заставам зад тези числа", каза Димчо Михалевски. По думите му премиерът си измива ръцете с депутатите.

Депутатът Румен Такоров от БСП определи приемането на решение за магистралата от парламента като пълно безумие. „Няма доклад на Министерството, докладът е на пътната агенция. Освен това има разминавания в текста", посочи Такоров. Той подчерта, че няма депутат в залата, който да не иска магистралата да бъде завършена, но изрази съмнение, че до това ще доведе днешното решение.

„За да има ефект е необходимо да има предложение за промяна в бюджета", категоричен бе Токоров.

По думите на Корман Исмаилов от ДПС дебатирането повече от час и половина по предлагания текст е изгубено време.

Управляващите обяснихте, че парламентарната подкрепа на доклада е необходима за приключване на проекта за магистралата. Те припомниха, че той се финансира от финансов меморандум от предприсъединителния инструмент по програма ИСПА, подписан през 2003 година. Бюджетът на проекта е в размер на 148,45 милиона евро, от които 75% (111,338 милиона евро) са осигурени безвъзмездно от пред присъединителната програма ИСПА.

Финансирането покрива както изпълнението на строителните работи, така и услугите за осъществяване на независим надзор по време на строителството. Валидността на финансовия ангажимент на ЕК по проекта е до края на тази година.

Основните рискове са да не бъдат усвоено голяма част от парите по ИСПА, да бъдат наложени финансови корекции от страна на ЕК, изпълнителят да предяви по-големи претенции, да остане незавършено строителство на АМ „Люлин", което би довело до значителни разходи на държавата.

За приключването на проекта и усвояването на средствата по финансовия меморандум, чийто срок е бил 31 декември 2010, е необходимо да с подпише допълнително споразумение към договора и в него трябва да бъдат заложени както необходимият финансов ресурс, така и мерките за ускоряването на проекта, изтъкната от транспортната комисия.