Досегашният председател на Управителния съвет на Агенция Пътна инфраструктура (АПИ) Божидар Йотов в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройство Росен Плевнелиев официално обяви мотивите за своята оставка. Припомняме, вчера той съобщи, че се оттегля, без да даде обяснение за решението си.

На днешната пресконференция регионалният министър заяви, че няма никаква драма с назначаването на нов председател на УС на АПИ и промените са част от стратегията за развитието на агенцията.

Не на това мнение обаче беше Йотов. Той изтъкна, че основната причина за подаването на оставката му е несъгласието с политиката, провеждана от министерството, оглавявано от Плевнелиев.

Йотов добави, че не е съгласен със създаването на новата компания, която ще поеме проектирането и изграждането на магистралите „Струма", „Хемус" и „Черно море". По думите му изграждането на едно такова звено автоматично ще го противопостави на АПИ, от което губеща ще бъде агенцията.

Според Йотов на работещите в новата компания за проектиране на трите магистрали ще бъдат плащани по-високи заплати, вместо тези средства да останат в АПИ и да повишат и без друго ниските възнаграждения в агенцията.

Бившият вече шеф на АПИ каза за money.bg., че конфликтът му с министър Плевнелиев и водената от него политика е започнал още от лятото на миналата година, като е ескалирал към ноември 2010 г. Именно тогава министър Плевнелиев заяви, че е започнал консултации за избор на нов началник на АПИ, като допълни, че е разговарял с десетки кандидати.

Вече бившият шеф на агенцията каза още, че най-вероятно решението да бъде освободен не е взето самостоятелно и е било съгласувано с премиера Бойко Борисов и Брюксел. Йотов изтъкна, че оставката му няма нищо общо с обвиненията на Синята коалиция, според които в поверената му институция са раздавани големи бонуси, както и че е бивш кадър на ДС.

На пресконференцията министър Плевнелиев заяви от своя страна, че благодари на Божидар Йотов за това, че в тежките времена в края на 2009 г., когато две-трети от България не е имала договор за зимно почистване, АПИ е успяла да се справи с положението. Той изтъкна като успех и провеждането на търговете за магистралите „Тракия" и „Марица".

Плевнелиев добави, че АПИ влиза в нов етап на развитие, в който най-висок приоритет ще бъде комуникацията и координацията между отделните звена, които имат отношение за пътищата в България, както и с международните партньори в лицето на Европейската комисия и Световната банка, с които предстоят преговори.

Относно обвиненията на Йотов, Плевнелиев заяви, че новата структура за магистралите ще отговаря само за трите обекта - „Струма", „Хемус" и „Черно море".

По думите на министъра в агенцията ще останат достатъчно проекти, които да бъдат реализирани. Плевнелиев даде пример с други страни, в които има подобна практика за задвижване на големи инфраструктурни проекти. От своя страна Йотов посочи, че в Германия има такова звено, но то е част от тамошния еквивалент на АПИ.

Регионалният министър се ангажира до два месеца да бъде извършен процес на анализ на ситуацията в АПИ, който да завърши с предложение към финансовия министър за по-високи възнаграждения в агенцията.

На пресконференцията беше представен и новият председател на УС на Агенция Пътна Инфраструктура.

Той се казва Сергей Михалев и е инженер по електроника и автоматика. Досега е работил в големи американски компании. Заемал е поста директор информационно и технологично обезпечаване на Летище София. Той се ангажира в рамките на един месец да разработи и представи екшън план за развитието на АПИ.