Да се създаде единна национална нормативна уредба, която да регламентира поставянето, контрола, поддръжката и извънгаранционното обслужване на рекламно-информационните елементи. За това настояват от Българската асоциация на производителите на рекламно-информационни елементи.

Нейният председател Светлозар Дяков поясни по време на пресконференция в БТА, че единната национална наредба за рекламно-информационни елементи трябва да има механизъм за изграждане и експлоатация с минимални технически изисквания, а също да се въведе гаранционен стикер, който да показва качеството и експлоатационен стикер на всеки рекламно-информационен елемент.

От Асоциацията показаха снимки на много висящи, изоставени и видимо опасни рекламни съоръжения. Изоставени реклами има от 30-40 години. Благодарение на това, че по комунистическо време са изработвани от много дебела ламарина, все още стоят по покривите. По-новите обаче не издържат толкова", отбеляза зам.-председателят на Асоциацията Мариан Енев.

Той поясни, че в ЕС максималният гаранционен срок за тези рекламни съоръжения е 5 години и обясни защо много често гаранцията е с по-кратък срок - 1 или 3 години - заради срока на годност на използваните в рекламата материали и елементи. Акрилът, електрическото осветление и много други елементи не са трайни.

Ако в България няма изискване да се сключват следгаранционни договори за поддръжка на рекламните съоръжения, такива договори няма да се сключват и все повече от тези съоръжения ще се превръщат в опасност за хората.

„В България има изисквания за поддръжка на един касов апарат, както и за технически преглед на всеки автомобил", отбеляза Енев и коментира: „И автомобилът може да удари човек, и една реклама може да удари човек."

От Асоциацията изтъкнаха, че според сегашната наредба за поставяне на рекламно-информационни елементи има изисквания и параметри за мястото, където да се поставят, наемите, които могат да се събират от тях, но не е посочено изискването след изтичане на гаранционния срок съоръжението да се сваля.

Узаконяването става, като след изработването на проекта, общината издава разрешително за поставянето на рекламата. Упоменато е кога трябва да се премахне рекламата, но масово се премахва само лицевата страна и остават едни съоръжения, които са разкрити, неподдържани и опасни, алармираха още Асоциацията.

Те настояват да има контрол по спазването на изискванията в проектната документация за рекламите при тяхното изработване, за да бъдат по-малко опасни; да се спазват гаранционните срокове и да има техническо и следгаранционно поддържане.

По повод пожара в Mall of Sofia от Асоциацията отбелязаха, че все още причината не е ясна, може да е от късо съединение, но не е сигурно дали от рекламни съоръжения, тъй като пожарът възникнал в 9.00 часа сутринта, когато рекламите отдавна са били изключени. Според тях причината за пожара е паднала случайно ракета-пиратка на покрива.