Евтината рубла засили износа на автомобили от Русия. Страната продава все повече луксозни возила като тези на Land Rover на страни като Германия, Китай и САЩ. И тук идва най-интересното – британската марка няма завод в страната. Как става тогава експорта?
Отговорът за много руснаци е лесен – чрез реекспорт. При него се купува дадена стока от една страна и се препродава на друга. На пръв поглед няма икономическа логика, но не и когато има сериозни разлики във стойността на валутите – точно какъвто е случаят с рублата.
Превъртането на луксозни стоки през руския пазар се превръща в доходоносен бизнес за много руснаци, разказва Bloomberg.
„Благодарение на спада на рублата, цените на автомобилите са много по-евтин, отколкото на чуждите пазари”, казва Андрей Томишев, анализатор от Ernst & Young в Москва. „Ценовата разлика между Русия и чужбина прави бизнеса с реекспорт привлекателен”, допълва той.
Това показва и статистиката. Заедно с ръста на износа на автомобили на Volkswagen AG и Hyundai Motor Co., които имат заводи в страната, расте и износа на марки като Mercedes-Benz и Lexus – а те не се произвеждат в Русия.
Най-много купувачи на „руски” автомобили според данните за периода януари-май има в Германия, Китай и САЩ, където всъщност посочените марки биват произведени. Според данни на консултантската компания PricewaterhouseCoopers 8 процента от всички продадени коли в Русия през миналата година са били изнесени в чужбина.