Месо от източнобалканска свиня, куртовски розов домат и капия са едни от 30-те продукти, които са част от кампанията на евродепутата Момчил Неков "Да защитим българския вкус".

Целта на кампанията е повече родни производители да бъдат информирани за възможностите за кандидатстване по "Европейския механизъм в помощ на български продукти". Така, освен традиционните указания Защитен национален продукт и продукт с етикет "Защитено географско указание", продуктите ще могат да се възползват и от европейско финансиране за промотиране, както в рамките на ЕС, така и извън него.

Момчил Неков сподели по време на пресконференция в БТА, че основният проблем, на който се е натъкнал, е, че все повече производители споделят, че се губи българският вкус, регистрира се и загуба на цели сортове и семена. Той констатира, че към момента имаме защитени продукт - "горнооряховският суджук" и "българското розово масло".

Неков обясни, че според регламентите на Европейския регистър за защитени продукти с включването на продуктите в него ще се гарантира защита от конкуренция, както и доброто име и реномето на самите продукти. Така за промоция на такива продукти през тази година са били изхарчени - 10 млн. евро, а през 2017 г. бюджетът, предвиден в ЕС, е в размер на 133 млн. евро. Към 2020 г. средствата ще достигнат 200 млн. евро.

Момчил Неков даде за пример Италия, където само от два продукта - пармезана и шунката - годишният оборот е над 2 млрд. евро. Той уточни, че продуктите, които могат да кандидатстват, са свързани с определен географски регион. Такива продукти са куртовският розов домат, куртовската капия, еленския бут, смилянския боб, зеленото сирене.
"Силно вярвам, че с разширяването на производството на такива продукти в България на първо време няма да е необходим износ, защото само в България интересът към тях ще бъде много голям". Той сподели, че друг основен проблем, който е бил идентифициран след срещите с хората по места, е липсата на надежда у производителите, че те могат да произвеждат и да се изхранват от тези продукти.

Радостина Донева, председател на АСРС, представи продукта, кандидат за защита - "прясно месо от източнобалканска свиня", която била единствената запазена автентична българска порода, отглеждана в Източна Стара планина, Странджа и Сакар. Месото й било със специфични характеристики и много ценни биохимични показатели, тъй като животните се хранят с горска растителност и зърно.

Донева посочи, че смядовската луканка се е произвеждала именно от такова месо, но от средата на 90-те години производството й било закрито, а с отглеждането на автентичната порода са ангажирани едва 19 производители. 3500 са останалите екземпляри от тази порода при над 50 хиляди в средата на 70-те години. Тя информира, че вече е отпаднала забраната за износ на месо от тази порода в рамките на ЕС. Целта е месото да бъде идентифицирано като защитен национален продукт.

Целта на асоциацията за защита на уникалната порода е да осигури устойчив и справедлив поминък, както и да бъдат предоставени терени за отглеждането й, каквито места липсвали с напредъка на индустриализацията.

Емилия Шушарова - секретар на НЧ "Любен Каравелов 1897" с. Куртуво Конаре представи уникалния куртовски розов домат, донесен като сорт първо в двореца в Кричим. Той може да стигне над 2 метра, плодовете са едри, с отлични вкусови качества и тежат между 300 - 500 гр. Доматът трябва да получи защитеното географско указание доказани с лабораторни проби с най-високо съдържание на сухо вещество. Хората там организират и фестивал "Куртуво Конаре Фест", с който искат да възвърнат старата земеделска слава на Куртово Кунаре. Доматът е вписан в Световната съкровищница на вкусовете през 2013 г.
Но заради характера на самото земеделие - интензивно и трудоемко, климатичните промени и не на последно място появата на новия вредител - тута абсолюта, заради който е била унищожена - 60% от реколтата, земеделските производители, отглеждащи автентичния сорт са едва седем.

Партньор в кампанията на АСРС е сдружение Slow food България , което е създало база данни от около 50 продукта. Десислава Димитрова от сдружението заяви, че в Италия има много такива продукти, които носят този знак на европейските схеми за качество. Тя констатира, че малките производства, малките производители, малките фермери не са във фокуса на политиките.

Предвид на нашата история у нас липсва предприемачество и то е в много ранен и плах етап, което е изключително важна предпоставка за това един малък продукт да бъде реализиран, заяви Димитрова. По думите й липсва системна държавна политика за съхраняване на местните кулинарни традиции, както и обвързаност на подпомагането на местните породи. Чрез тази кампания ние постигаме нещо много важно - укрепваме предприемаческия дух на българския производител и българския фермер, каза още Димитрова.