Намирам на бюрото си казус, който служебното правителство не е успяло да реши. Поръчвани са треви, трасета, но магистрала "Хемус" не е поръчвана.

Това коментира Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионално развитие и благоустройството пред БНТ. По част от трасето на магистралата не е започвала работа, извършени са работи само по 4 и 5 лот, а там дори няма проект. Каквото и да е направено, е направено без разрешение на строеж. Незаконно е, но със силата си на министър възпирам контролния орган да отиде да го установи, защото това е национален обект и не мога да действам бързо и безотговорно и трябва да съм внимателен, обясни той.

Гроздан Караджов попълва досиетата на големите пътни строежи

Гроздан Караджов попълва досиетата на големите пътни строежи

Изненадата – проектът за тунел под Шипка е за двулентов път

Ако искаме да разплетем целия казус докрай, без решение на НС и дори закон - няма да се справим. Няма как да накараме работещите в "Автомагистрали" АД, министърът и АПИ да продължат да подписват документи, в които "по магичен начин доставките на материали и наемът на строителна техника се превръщат и прераждат в завършени участъци на автомагистрала". Това трябва да бъде поднесено на парламента и той да отсъди и да реши, категоричен е той.

Целта е договорите да са истински и действително. ЗОП ще се спазва стриктно и ще има финансова дисциплина, каза Караджов. Той даде пример с цялата отсечка Ботевград - Видин и цялата отсечка 240 км на магистрала "Хемус", които са договорени по инхаус поръчки. По думите му - именно там не върви работата, а по ЗОП се изпълнява крайният срок. Има договори с изтичащи гаранции, на места са дадени застраховки - излиза 1/10 от сумата или с изтичащ срок, държавният интерес не е защитен, посочи министърът.

1.3 млрд. лева в аванс са преведени за част от трасетата, каза още Караджов. По думите му парите били с мотив да се купят материали на по ниски цени, за да не ги вдигне пазарът, а вече започват да се получават писма в АПИ, че цените поскъпват и те искат индексация.

Държавата няма задължения към фирми, има само текущи задължения по актувани обекти, декларира Гроздан Караджов. За текущ ремонт и поддръжка срокът е удължен до 30 дни, има сериозна сума, а министърът е доволен от поддръжката и фирмите.

АПИ и министърът ще правят и цялостна проверка на отсечката на Калотина - така че целият участък да е безопасен - маркировка, знаци, път, съобщи още Гроздан Караджов.

За 4-годишната програма за обновяване на републиканската пътна мрежа - ще се започне с най-разрушените пътища, но пътищата трябва да са с добро качество на пътната настилка, добро сцепление, хоризонтална, вертикална маркировка, знаци в изрядно състояние, приличащи на тези в Централна Европа, категоричен е Гроздан Караджов.

Сега има бюджет, ще видим АПИ какво ще направи, но ръката ми ще е корава, каза министърът. След две седмици ще е ясно какъв ще е бюджетът.

Винетки

Към 100 млн. лв. са загубите от нарушения с винетките, особено при камионите в периода на лятото, съобщи още Караджов. Втората несправедливост е, че всички плащаме винетки, а товарните камиони не плащат за второкласна и третокласна пътна мрежа, а я съсипват.

Затова второкласните пътища ще бъдат включени в приходите на тол системата. За целта първо ще има среща с браншовите организации и от първия ден на второ тримесечие - 1 април, този обхват се очаква да бъде включен, посочи Гроздан Караджов.

ВиК

Той коментира и сметките за ток на ВиК-дружествата, ако днес се подпишат балансите - те ще са масово на загуба, само 3-4 от тях могат да са на плюс. На този въпрос Караджов е реагирал като на пожар. С вицепремиера Асен Василев е намерено решение на въпроса - дружествата от ВиК сектора ще получат компенсация за цената на тока в размер на 80 млн. лв. до края на януари, обяви той.

Министерство на финансите, МРРБ и МЕ пък ще проведат среща, на която ще се реши къде да се поставят ВиК дружествата, така че да пазаруват от регулирания пазар, тъй като става дума за "човешко право - водата". Оттук-нататък и форевър, поне за следващите 5 години, обяви министърът.

Общините

В общо съгласие с Министерство на финансите се стартира общ Фонд за регионално развитие, с който общините ще могат да представят цялостни проекти за благоустройство, целта да се координира ВиК, трасета, табелки, парапети. В него ще има 1 млрд. лева за такива проекти, те ще са от данъците на хората, които ще се връщат към хората, каза Караджов. Другата седмица ще има съвместно писмо МРРБ и МФ, за да се поискат предложенията на кметовете. В Плана за възстановяване и развитие МРРБ има проекти и те са одобрени - първо ще се конструират малките проекти в ощетените региони.

Министърът сам пожела да коментира тунела на Шипка и обяви, че смята да прекрати проекта още днес и да се възложи нов проект - със същия габарит да мине през планината и да продължи на юг.

За проекта на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле Гроздан Караджов добави, че няма да се мине през трасето, което застрашава природата. Ако се съобразим с всичко, ще трябва 2-3 г. да се строят съоръжения около съществуващия път, за да се осигури преминаването на животни, две години трябва да строя проходи на еленчета и катерички, разберете ме..., призова Караджов.