Вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов започна с 4-годишна програма за основни и превантивни ремонти на пътища от републиканската пътна мрежа от клас 1 до клас 3, четвъртокласната пътна мрежа също ще бъде текущо ремонтирана, пълен одит на всички пътища от първи клас и на магистралите, както и на инженерните съоръжения към тях.
Одитът вече е разпореден от заместник-министър Явор Пенчев, уточни министърът.
По отношение на магистралите, Гроздан Караджов обясни, че всички започнати обекти страдат от порок - липсват проекти, ОВОС и не са направени отчуждавания. МРРБ започва интензивна работа с АПИ за попълване на досиетата и узаконяване на всички отсечки на автомагистралите, по които се работи, подчерта Караджов. След това действие щяло вече да има законни строежи, с извършени отчуждителни процедури и процедури в съответствие с околната среда.
На следващо място пред Караджов като приоритет са тунелите - Петрохан, Шипка. Проектът за Петрохан е в много начална фаза и тепърва се започва проектиране, отчуждаване, което ще отнеме между една или две години.
Тунелът под Шипка е в по-напреднала фаза. Караджов обаче останал изненадан, че тунелът е проектиран като двулентов. "Дестинацията север-юг би трябвало да е с възможност за двулентово движение в едната посока", заяви Караджов. При тунела под Шипка поне има възможност да се започне работа, но не е ясно финансирането.
Тунелът при АМ "Черно море" тепърва ще се влезе във фазата за проектиране и ОВОС, т.е. ситуацията е подобна на тунела Петрохан.
Последното в сектор "Пътища" е одит с ревизия на така наречените текущ ремонт и поддръжка на пътищата, но и на ново строителство, извършвано през последната година. През настоящата година ще се бюджетира точната сума, която отива директно за текущ ремонт и поддръжка.
По отношение на ВиК сектора, Караджов извежда като основен приоритет чистата вода за пиене. Министърът си поставя за цел да се намалят загубите във водопреносната мрежа, като общоевропейският процент на загуби е около 35%. МРРБ много трудно ще достигнат до този процент, но стремежът на ресорното министерство е да върви към подобни нива.
В ход е и изготвяне на нов Закон за ВиК услугите, ще се търси насърчаване на иновациите и енергийната ефективност, ще се насърчи чрез начина на финансиране през ВиК холдинга разделянето на битовата канализация от битовата канализация, която събира дъждовната вода, ще бъде засилен контрола върху инвестициите на ВиК дружествата и провежданите процедури от тях по ЗОП.
Третият сектор на работа на МРРБ ще бъде строителството. Работи се върху изменение на Закона за устройство на територията, като от министерството са в диалог с проектанти, инженери, КСБ и други, като всеки има конкретни законодателни предложения.
Друга голяма цел, която си поставя Гроздан Караджов, е дигитализация на инвестиционния процес. Саниране и повишаване на енергийната ефективност на сградите също остава приоритет пред ресорния министър.
Визията на Караджов за МРРБ е създаването на фонд за регионално развитие, въвеждане на много строго спазване на ЗОП и ще дадат предимство на най-бедните региони (Родопи, Странджа, Сакар и Северозападен).
Вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов представи екипа и приоритетите си начело на МРРБ. Екипът, с когото министърът ще работи - зам.-министрите Деляна Иванова, Явор Пенчев и Катерина Граматикова, началник на кабинета.
Строителният инженер Ивайло Стайков, доц. по икономически анализ на транспорта Васко Василев, Владимир Базов ще са съветници на министъра. Инж. Лиляна Петрова става началник на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК). Парламентарен секретар ще е Петър Димитров.