За пореден ден граждани излязоха на протест във връзка с решението за разширяване на платените зони за паркиране и увеличаване на таксите за престой.

Демонстрантите се събраха пред Столичната община, за да изкажат своето недоволството.

Припомняме, че вчера бе блокиран мост "Чавдар" от жители на кварталите "Сухата река" и "Хаджи Димитър", които настояваха проблемът с недостатъчните паркоместа да бъде решен без допълнителна финансова тежест за гражданите.

Организаторът на днешния протест Мариан Ташев заяви пред медиите, че основното искане остава едно: областният управител Стефан Арсов да върне спорната наредба за прегласуване, а общинските съветници да поемат отговорност пред своите избиратели. Той подчерта, че протестът е мирен и организаторите не могат да носят отговорност за отделни призиви за блокади, появяващи се в социалните мрежи.

Блокада на моста "Чавдар" срещу реформата за паркиране в София
Обновена

Блокада на моста "Чавдар" срещу реформата за паркиране в София

Днес недоволството си изразяват жители на кварталите "Хаджи Димитър" и "Сухата река"

Според протестиращите проблемът се задълбочава от факта, че вече 20 години столичани плащат за услуга, която според тях не е довела до реално подобрение. Те посочват, че в кварталите не са изградени достатъчно нови паркинги и паркоместа, което принуждава хората да паркират върху тротоари и тревни площи. Жители изразяват опасения, че след разчертаването на зоните голяма част от тези импровизирани места ще отпаднат, без да се предложи алтернатива.

В подготвена от граждани писмена позиция се посочва, че докладът към предложението за въвеждане на "зелена зона" в нови квартали не съдържа реален анализ на капацитета на улиците и наличните паркоместа. Според тях наредбата ограничава достъпа чрез система за контрол и продажба на абонаменти, но не гарантира справедлив достъп за всички жители.

Протестиращите предупреждават, че подобно решение може да доведе до социална и практическа несправедливост - особено за семейства, които вечер се връщат от работа и често не успяват да намерят свободно място за паркиране.

В жалбата си гражданите настояват за:

• провеждане на реален и детайлен анализ на броя на паркоместата и капацитета на уличната мрежа;

• изграждане на достатъчен брой официални паркинги преди въвеждане на зоната;

• гаранции, че при платен абонамент или почасово заплащане общината ще носи отговорност, ако не осигури възможност за паркиране.

Те посочват, че липсата на паркоместа при заплатена услуга може да доведе до административни или граждански претенции срещу Столичната община.

Шефът на СОС защити реформата за паркирането пред недоволните софиянци

Шефът на СОС защити реформата за паркирането пред недоволните софиянци

Цветомир Петров присъства на протеста при моста "Чавдар"

По-късно заместник-кметът по направление "Транспорт и градска мобилност" Виктор Чаушев проведе среща с организаторите на протеста.

По взаимно съгласие беше договорено диалогът да продължи и идната седмица, когато ще се състои нова среща.

"Знаем, че всяка промяна, особено когато засяга семейния бюджет и ежедневните навици, се приема трудно. Наш ангажимент е не само да взимаме решения, но и да обясняваме ясно защо ги взимаме и каква полза ще донесат за хората в дългосрочен план, особено когато става въпрос за непопулярни мерки", заяви той.

Столичната община припомня, че платеното паркиране представлява инструмент за регулиране на автомобилния поток и за осигуряване на подредена градска среда, а не е санкционна мярка. Разширяването на зоните се извършва единствено в райони с доказано висок автомобилен натиск, като целта е да се гарантира възможност за паркиране на живущите в съответните квартали.

За първи път средствата от стикерите за локално паркиране ще бъдат насочвани обратно към районите, от които са събрани, като ще финансират подобрения в тротоари, улична инфраструктура, осветление, пешеходни пространства и други елементи на градската среда. Това представлява основният механизъм за постигане на пряка и видима полза за гражданите.

Опитът от вече въведените до момента зони показва, че първоначалното недоверие постепенно отстъпва. След няколко месеца много жители отчитат по-подредено паркиране, повече свободни места и по-малко коли по зелени площи и нерегламентирани терени.

На предстоящата втора среща организаторите поеха ангажимент да представят списък с приоритетни инфраструктурни обекти, които могат да бъдат финансирани със средствата от локално паркиране. За първи път тези средства ще бъдат възстановени на районите още през 2026 г.

Столичната община уверява, че остава отворена за последователен диалог.

О там посочват, че реформата в паркирането ще продължи да се реализира прозрачно, етапно и с оглед дългосрочния обществен интерес.