С 35 гласа "За", 12 "против" и 6 "въздържал се" Столичният общински съвет прие новите правила за паркиране в Наредбата за организацията на движението на територията на Столична община.
Промените, предложени от кмета Васил Терзиев и групите на ПП-ДБ и "Спаси София", въвеждат разширяване на обхвата на Синята и Зелената зона, както и въвеждането на нова - Жълта зона в Банкя за почивните дни.
Според реформите от 5 януари 2026 г. синя зона ще струва 2 евро/час, зелена - 1 евро на час, като се въвежда и нова зона - жълта, която ще важи за Банкя и то само за уикендите.
В синя зона един автомобил ще може да паркира до 3 последователни часа. Промените ще влизат в сила поетапно. От началото на следващата година синята зона ще бъде разширена в малкия ринг, в долен "Лозенец" и "Оборище" и ще работи всеки ден.
През юли 2026 г. зелената зона ще достигне районите "Триадица" и "Красно село" до бул. "Тодор Каблешков", както и кварталите "Хаджи Димитър" и "Сухата река" в район "Подуяне". От октомври 2026 г. в обхвата ѝ ще влязат "Гео Милев", "Редута" и район "Изгрев", а от януари 2027 г. - и "Студентски град".
Винетните стикери за първи автомобил за живеещите в обхвата на синя зона ще струват 150 евро/година и 100 - в зелена зона. За всеки следващ автомобил цените ще са двойни.
Жълтата зона ще бъде безплатна за живущите в Банкя, но но приходящите автомобили ще се таксуват с 0,50 евро на час в почивните и празнични дни.
Цената за живущите в Синя зона за първа кола става 150 евро за година или 15 евро на месец. Цената за втора кола е по 2. Цената за живущите в зелена зона за първа кола става 100 евро за година или 10 евро на месец. Цената за втора кола е по 2. Цената за живущи в уикенд зона е 0 евро. Цените за синя и зелена зона влизат в сила от 5 януари 2026.
От "Спаси София" публикуваха и карта на новия обхват на зоните за паркиране.
"Въпреки направените компромиси, постигнахме най-важното - зоните за паркиране вече са инструмент за инвестиции в паркинги и подобрения в градската среда", заяви лидерът на "Спаси София" Борис Бонев преди гласуването.
"За съжаление другите партии нямаха смелостта да подкрепят въвеждането на Червена зона, която щеше да е най-ефективният инструмент за разтоварване на центъра от приходящ трафик. Тя е препоръчвана от редица експерти и фигурира в стратегически документи на Столична община, но и получи сериозна подкрепа от гражданите в процеса на общественото обсъждане", по думите на Бонев.
Заместник-председателят на транспортната комисия Андрей Зографски отбеляза, че реформата ще доведе и до по-справедливо и удобно паркиране за живеещите в централните райони.
"Спаси София" заявиха, че ще предложат промени и в услугата "Служебен абонамент". По думите на Зографски до 10% от местата във всяка подзона ще могат да бъдат отдавани като служебен абонамент, а цените им ще се увеличат - 800 евро за синя зона и 500 евро за зелена зона. Той допълни, че около 500 паркоместа днес завзети от фирми и институции, ще бъдат освободени за гражданите.
Разчетите показват, че допълнителните приходи от разширените зони ще са около 75 милиона лева годишно. Средствата ще бъдат целево разпределени в четири основни направления:
- 20 милиона лева за районите - за ремонти на тротоари, премахване на кални точки и обновяване на квартални улици
- 20 милиона лева за строителство на паркинги и закупуване на нови автобуси, тролейбуси и трамваи
- 20 милиона лева допълнително финансиране за градския транспорт
- 15 милиона лева за големи инфраструктурни проекти, включително ремонти на ключови булеварди и трасета на градския транспорт
"Спаси София" предлага и инвестиция в градския транспорт за 250 нови превозни средства. От партията посочват, че дават мандат на кмета Васил Терзиев да започне преговори с водещи европейски и български банки за инвестиционен заем за закупуването на 250 нови превозни средства във връзка с предложението им за изтегляне на инвестиционен заем в размер на 400 млн. лв.
През 2024 г. Столичният общински съвет прие предложената от "Спаси София" инвестиционна програма за обновяване на превозните средства за градския транспорт. Тя е на стойност от близо 1 милиард лева, но програмата е приета без осигурено финансиране, обясни Борис Бонев.
Предложението е заемът да осигури средства за вече обявените обществени поръчки, за които има избрани изпълнители. Досега те са за:
- 18 нископодови трамвая за линии 20 и 22
- 40 нископодови трамвая за линии 1, 6, 8, 11 и 12
- 75 хибридни тролейбуса, способни да се движат и без контактна мрежа
- 70 автобуса на природен газ
- 50 електробуса
Очакванията са новите превозни средства да пристигат поетапно в периода 2026-2028 г.
USD
CHF
EUR
GBP
n-a-FTEndWk3
на 13.11.2025 в 17:48:36 #4Имах ужасно преживяване с фалшива инвестиционна компания, която ме измами напълно. Първата ми малка инвестиция се изплати, което изгради доверието ми. По-късно член на персонала се свърза с мен чрез WhatsApp и ме насърчи да реинвестирам. Този път вложих огромна сума от спестяванията си през целия си живот. Всичко изглеждаше наред, докато не се опитах да изтегля печалбите си - изведнъж сметката ми беше деактивирана. Свързах се със същия член на персонала, който ме насочи към отдела за поддръжка. Те продължиха да искат такси, които платих, но все още не можех да получа достъп до средствата си. Осъзнавайки, че това е измама, потърсих помощ и бях насочен към Trustwavehackerstech, професионален екип за възстановяване. Те проследиха и успешно възстановиха загубената ми инвестиция. Дълбоко съм благодарен и препоръчвам услугите им на всеки в подобна ситуация. Имейл: Trustwavehackerstech2 @ gmail com
n-a-iHLKqDvt
на 13.11.2025 в 13:05:51 #3Кой ще спаси София от тези мизерници Спаси София.Иот най некадърния кмет Терзиев МИРИЗЛИЕВ БОКЛУДЖИЕВ превърна София във Кочина.Пп ДБ ШАРЛАТАНИТЕ СРИНАХА БЪЛГАРИЯ
emil-vankov
на 13.11.2025 в 12:00:56 #2Ужас...
ivaylo-mladenov
на 13.11.2025 в 11:42:29 #1От написаното нещо нищо не се разбира - кое е предложение, кое е прието и т.н.