Част от приходите от синята и зелената зона в София ще се насочват към районните администрации за подобряване на инфраструктурата. Това предвижда новата Програма за изграждане и поддръжка на публичната инфраструктура за градска мобилност, която ще бъде разгледана от Столичния общински съвет на 13 ноември. Програмата беше представена днес на брифинг в Столичната община.
"Както знаете, на 13 ноември предстои да гледаме така дългоочакваната реформа в паркирането. Нашето предложение е иновативно и различно част от средствата, които досега на 100% влизаха в Центъра за градска мобилност, да бъдат пренасочени към районните администрации", обясни председателят на СОС Цветомир Петров.
По думите му средствата ще се разпределят по направления, като конкретни суми ще отиват към районите, в които има въведени зони за платено паркиране.
Заместник-кметът по транспорт Виктор Чаушев уточни, че очакванията са приходите от паркиране да се увеличат значително след реформата. "Част от тези средства ще се използват за подобряване на инфраструктурата в районите - ремонти на паркинги, тротоари, улично осветление, асфалтиране и премахване на кални точки. Това е нещото, което хората очакват да видят - че парите, които плащат за паркиране, реално се връщат в техния квартал", заяви той.
По думите му програмата ще се изпълнява поетапно, като целта е постепенно да се промени обликът на кварталите, в които има сини и зелени зони.
Председателят на групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" в СОС Бойко Димитров допълни, че в програмата ясно са разписани правилата за разходване на средствата.
"Районните кметове ще предлагат конкретни проекти, които ще се внасят за одобрение в Столичния инвестиционен съвет. Ще има ежегоден отчет какво е свършено. Целта ни е всеки гражданин на София да знае къде отиват парите, които плаща за паркиране", каза той.
Димитров посочи още, че се водят разговори с останалите политически групи и с Центъра за градска мобилност, така че да има аналогична програма и при тях. "Всеки човек, който е платил 2 или 4 лева за паркиране, трябва да може да види къде точно са отишли тези средства", подчерта общинският съветник.
Съветникът от ПП-ДБ Симеон Ставрев обобщи, че програмата ще сложи край на практиката за "работа на парче". "От 2005 г. е въведено платеното паркиране в София, но хората не виждат реални инвестиции в своите квартали. Сега част от приходите ще отиват в районите, друга част ще се инвестира от кмета на Столична община, а трета - от Центъра за градска мобилност. Всички тези програми ще се контролират от Столичния общински съвет, така че да има прозрачност и отчетност", коментира той.
Ставрев уточни, че докладът за програмата е подписан електронно от 11 души, общински съветници и районни кметове. Носител на доклада е кметът на София Васил Терзиев, заедно със зам.-кмета по транспорт Виктор Чаушев и представители на групата на ПП-ДБ.
Относно въпроса за конкретните проценти от приходите, които ще бъдат разпределени между общината, районите и ЦГМ, Чаушев уточни, че това все още се обсъжда.
"Независимо какъв ще е процентът, важното е, че ще има пълна отчетност - както за средствата в общината, така и за тези в Центъра за градска мобилност. Малка част ще покрива разходите по поддръжка на зоните, а основната ще отива за инвестиции в инфраструктура и градска мобилност", посочи той.
На въпрос за очакваната подкрепа в СОС Цветомир Петров изрази оптимизъм: "Проведохме интензивни разговори с различните групи и вярвам, че предложението ще получи сериозна подкрепа. Имаме разумен консенсус, който ще бъде подкрепен от над 31 съветници."
В края на брифинга общинските представители дадоха пример за бъдещото прилагане на програмата. Възможността за по-бързо финансиране на нови паркинги, като този до метростанция "Сливница", както и за подобрения в тротоари, осветление и междублокови пространства в районите с натоварен паркинг режим.
USD
CHF
EUR
GBP