Лидерът на "Спаси София" Борис Бонев и общинския съветник от формацията Андрей Зографски излязоха с остра позиция срещу доклад за реформата в паркирането в столицата, внесен от кмета Васил Терзиев и групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" в Столичния общински съвет (СОС). Те обвиниха управляващите в липса на политическа смелост и в размиване на реалната реформа, изготвена от екипа на "Спаси София".

Бонев подчерта, че приключилото обществено обсъждане трябва да доведе до решение на предстоящата сесия на Столичния общински съвет на 13 ноември, когато ще се реши как, кога и в какъв формат ще бъдат разширени зоните за платено паркиране, както и какви ще са новите цени. Според него обаче внесеният от Терзиев вариант не предлага истинска реформа, а единствено повишава цените за гражданите.

"Това е пореден случай, в който едно измислено и базирано на данни предложение, подготвено от "Спаси София", се размива. Вместо реформа - получава се хаос, при който хората ще плащат повече за винетни стикери и паркиране, без да има реална промяна", заяви Бонев.

Изграждат два буферни паркинга в столичните квартали "Люлин" и "Левски В"

Изграждат два буферни паркинга в столичните квартали "Люлин" и "Левски В"

Проектите ще облекчат сериозно трафика и паркирането в двата края на столицата

Той подчерта няколко ключови разлики между двете предложения. Според него липсват новите правила за служебните абонаменти, които в проекта на "Спаси София" ограничават броя им до определен процент от всяка улица. "Без това, цели улици ще останат задръстени от служебни абонаменти и хората няма да имат шанс да паркират", посочи Бонев.

Бонев критикува и липсата на предвидена червена зона в центъра на София, която според него е била широко подкрепяна от жителите. "Вместо това се предлага само повишаване на цените, без реална промяна в начина на паркиране", допълни той.

Той обърна внимание и на липсата на нови зелени зони в "Студентски град" и район "Подуяне", въпреки официалните искания от местните кметове. Също така, според него не са предвидени така наречените "уикенд зони" в Банкя и Панчарево, които "Спаси София" е предложила.

Особено остро Бонев разкритикува идеята за двойно и тройно увеличение на винетните стикери за живущите, което според него наказва най-засегнатите от липсата на паркоместа.

 Васил Терзиев: Ако искаме да има ред, реформата в паркирането трябва да се случи

Васил Терзиев: Ако искаме да има ред, реформата в паркирането трябва да се случи

Кметът на София защити предложението за реформа в паркирането.

"Когато се прави реформа, търси се баланс. Вместо това, предложението на Терзиев просто наказва жителите на центъра, които и без това понасят тежестта на паркирането от цяла София", заяви той.

Бонев допълни, че "Спаси София" е работила върху своята реформа повече от година и половина, провеждайки десетки срещи с районни кметове, бизнеси и граждани. Въпреки това, по думите му, "Продължаваме промяната - Демократична България" са внесли свой доклад без консултации.

"Явно са се примирили, че ГЕРБ и БСП взимат решенията в общинския съвет. Нито проявяват желание, нито смелост за истинска промяна", добави Бонев.

Той съобщи, че в петък (8 ноември) е поканил всички групи в СОС - включително ГЕРБ, БСП, ПП-ДБ и "Синя София" - на среща, за да обсъдят двата доклада и да търсят общо решение.

ПП-ДБ в СОС: Имаме сериозен проблем с паркирането в София

ПП-ДБ в СОС: Имаме сериозен проблем с паркирането в София

Жителите на редица столични квартали искат въвеждането на зона за платено паркиране, но законът не позволява на СО да въведе такава

От своя страна Андрей Зографски акцентира върху конкретните предложения на "Спаси София". Той обясни, че червената зона, предвидена в техния проект, обхваща само строгия център, където проблемът с паркирането е най-сериозен.

"В предложението на Терзиев има една огромна синя зона, която е скъпа и еднаква навсякъде - от "Иван Вазов" до горен Лозенец. Това наказва хората, които нямат реален проблем с паркирането", посочи Зографски.

Той допълни, че според изчисленията приходите от зоните ще нараснат тройно - от 40 на около 120 милиона лева годишно. Въпреки това, по думите му, Центърът за градска мобилност (ЦГМ) продължава да поддържа "скандални договори" с мобилните оператори, които прибират между 30 и 70 стотинки от всеки СМС за паркиране.

"На година това са около 10 милиона лева чист приход за операторите. За 5 години - 50 милиона, които могат да бъдат използвани за нови автобуси или подобряване на транспорта", заяви Зографски.

"Спаси София" е внесла нов доклад, с който предлага таван от 14 стотинки на таксите към мобилните оператори. Според Зографски, това би спестило на общината 8 милиона лева годишно, или 40 милиона за целия срок на договора.

"Спаси София": Внесена е слаба версия на реформа за паркирането

"Спаси София": Внесена е слаба версия на реформа за паркирането

Делян Пеевски имал икономическо мнозинство в Столичния общински съвет

"Само с едно предоговаряне на договор можем да осигурим пари за 70 нови автобуса. Ето така се спират течовете", коментира той.

Борис Бонев потвърди, че "Спаси София" ще настоява в петък да се обсъди включването на "Студентски град" и части от "Подуяне" в режим на зелена зона. Според него това е необходимо заради липсата на ред и официална регистрация на голяма част от живущите.

"В Студентски град живеят над 100 000 души, но само 4000 са официално регистрирани. Това води до хаос, а зоните са единственият начин да се въведе ред", каза той.

Предстои дебатът за реформата в паркирането да бъде разгледан на заседанието на Столичния общински съвет на 13 ноември, където ще стане ясно кой от двата доклада този на "Спаси София" или този на екипа на Васил Терзиев ще получи подкрепа.