През изминалите 12 месеца хората са били принудени заради тежката финансова и икономическа криза да правят компромиси с качеството на продуктите, които купуват и, респективно, със здравето си. Повечето от потребителите умишлено са търсили по-евтини и, съответно, по-некачествени стоки.

Това коментираха организаторите на поредната кампания „Коледата безопасна". В рамките й в София бе подписан пакт между представители на Министерството на земеделието и храните, Комисията за защита на потребителите, на бизнеса, омбудсма на България Константин Пенчев и различни организации.

Тази година кампанията „Коледата безопасна" е с три приоритета - детски играчки, храни и черна и бяла техника. През последната година при съвместни операции на отговорните институции за иззети множество опасни детски дрешки, некачествени храни, а през последните седмици усилено са проверявани и магазини за пиратки и пиротехнически средства.

Организаторите припомниха, че наскоро при една от акциите са били иззети опасни гирлянди, по които тече ток, а при друга акция са иззети и унищожени 50 кг. некачествени колбаси.

Подобни кампании са необходими не само по Коледа и Нова година, но и през цялата година, тъй като са важни за здравето на потребителите и тяхната сигурност.

Открити са горещи телефонни линии, на които пострадали потребители могат да сигнализират за нередности, в следствие на което ще се назначават конкретни проверки.

Министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов изрази надежда тази Коледа да бъде по-безопасна от миналата. Той посочи, че от началото на 2010г. над 700 тона некачествени храни са иззети и унищожени.

От 1 януари 2011г. стартира работа Агенцията за безопасност на храните, която ще осъществява непрекъснат контрол над производителите и търговците. Мирослав Найденов благодари на служителите от ДВСК, които и тази година са осъществявали засилени проверки. Министър Найденов посочи, че ще се проверява качеството на храните буквално от обора до масата.

Той призова потребителите да обърнат внимание на цените на продуктите и допълни, че на пазара има големи изкривявания, като всички те са за сметка на потребителя. „Защо само в България по Коледа цените на всички стоки стават драстично по-високи?", запита Мирослав Найденов и призова търговците по Коледа не само да получават, но и да дават.

Той посочи, че през следващата година засилено ще се следи за нередности при етикирането, цената на определена стока и качеството й.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров съобщи, че чрез системата за бърз обмен на информация по отношение на опасните стоки РАПИЦ, в България са били открити 229 опасни стоки от общо 1846 вида. Това нарежда България в първата тройка сред страните, използващи информационната система, по ефективност на работа на отговорните институции.

Лазаров посочи, че понякога при откриване на нередности е необходимо и съдействието на МВР, тъй като не става въпрос за случайно допуснати грешки от търговеца, а за съзнателна организация. Лазаров се надява на пълна прозрачност и допълни, че трябва да се отсеят лоялните от нелоялните търговци.

Националният омбудсман Константин Пенчев подчерта, че работи основно с потребителите. Той също се присъедини към мнението, че не става въпрос за кампания, а за активни действия през цялата година.

Пенчев изтъкна, че работи добре с регулаторните органи и призна пред журналисти, че синът му го е научил да гледа срока на годност на храните. Той обеща, че ще продължава да брани с хъс и желание правата на потребителите не само по Коледа и Нова година, но и след това.