До 90% е достигнала надценката на млечните продукти от цената на едро до крайната в магазините в България, според анализ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), извършена в 50 търговски вериги и дребни търговци, обхващащи над 500 обекта.
Темата коментираха икономистът Юлиан Войнов и Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите в България в студиото на Нова телевизия.
Димитър Зоров изтъкна, че темата с надценката на млечните продукти не е нова, а производителите говорят за нея от 7 години, но досега се е замитала под килима. Той е доволен, че най-накрая КЗК потвърждава публично това, което отдавна е известно в бранша - че крайните цени в магазините са силно изкривени заради действията на търговските вериги и посредниците.
Той обясни, че производителите не могат да обявяват публично на какви цени продават продуктите си на търговските вериги заради клаузи в договорите, които определят тази информация като "търговска тайна". Именно това прави сравняването на доставната и продажната цена невъзможно за обикновения потребител.
Зоров даде пример с кашкавала, като каза, че разликата между цената, на която го продават призводителите и крайната цена в магазините достига до 90%. "Сиренето е с до 60% надценка, млякото - до 80%. Това са реални числа, установени от КЗК. Проблемът е, че потребителите не ги виждат", изтъкна той.
Производителят разкри и че въпреки увеличението на цените в магазините, той не е променял тези на продуктите си към търговските вериги от 1 октомври 2022 г. По думите му дори се изискват допълнителни отстъпки всяка година.
Икономистът Юлиан Войнов се съгласи с думите на Димитър Зоров, като допълни, че цените на млечните продукти в България са средно с 25% над европейските, а покупателната способност на българина е около 60% от тази на средния европеец. Според него това говори за изкривяване на конкуренцията и липса на ефективен регулаторен контрол.
От своя страна Зоров изтъкна, че производителите нямат реална възможност да поставят условия на веригите - нито за пределна надценка, нито за прозрачност в ценообразуването. "Ако някой се опита да осветли цените, се стоварва цялата сила на търговските вериги върху него - изваждат продуктите ти от рафтовете, въпреки че си платил такси за листване", обясни той.
Юлиан Войнов смята, че сайтът, който създаде Комисията за защита на потребителите, за сравняване на цените в големите търговски вериги е нефункционален. Той изтъкна, че не предлага реална възможност за сравнение на продукти, марки или дългосрочни тенденции. Това лишава потребителите от инструмент за реален контрол.
"Държавата бави закона за ограничаване на надценките, въпреки че е минал две обществени обсъждания. Защо? Кой се страхува от прозрачността? За кого работят тези хора - за потребителя или за интересите на веригите?", критикува Димитър Зоров.
насо
на 15.10.2025 в 09:32:02 #1В България липсва конкуренция- малките и средни търговци, както и дребните производители, трябва да се обединят и създадат собствени вериги, собствени марки обединени например от етикета произведено в България.