Изграждането на АМ „Хемус" никога не е бил основен инфраструктурен приоритет със средствата на ЕС нито за периода 2007 - 2013 г., нито за разчетите за 2014 - 2020. Това заяви от парламентарната трибуна в началото на парламентарния контрол министър-председателят Пламен Орешарски в отговор на въпросите на бившия регионален министър Лиляна Павлова относно политиката на правителството за транспортната инфраструктура.
Наистина ли ще откажете да се борите за безвъзмездно финансиране и как ще разпределите средствата за инфраструктура, запита още тя.

„Ако сте забравили, вашето правителство многократно е потвърждавало важността на „Струма", подчерта премиерът. Въпросът, по думите му обаче, е в това дали „Хемус" ще бъде включена в списъка с проекти, което ще бъде направено, увери премиерът.
Ангажиментите на страната да завършим магистрала „Струма" изискват решаващи ресурси, предвидени за пътна инфраструктура и няма да достигнат за финансиране на северната магистрала "Хемус", посочи още той.

На въпроса на Павлова за структурата на помощта за инфраструктурата, той бе категоричен, че новата политика на ЕС е към стимулиране на екологичния транспорт - железопътен и воден. Ще отчетем това и различните видове транспортна инфраструктура у нас и след анализи ще структурираме средствата. Не са готови и анализите на консултантите, допълни премиерът.

Според последните разчети ще има около или малко повече от 1 млрд. евро без съфинансирането, които трябва да се разпределят за пътни и железопътни проекти относно тяхната приоритетност и взаимно допълване. Вие знаете колко струва незавършеният участък от „Струма" и вижте колко остава за „Хемус", обърна се Орешарски към Павлова.

Със средства на ОП „Транспорт" се извършва актуализация по проекта на "Хемус", което ще позволи прецизиране на инвестиционната му стойност. Така държавата ще има по-ясна представа за необходимото и ще планира поетапното изграждане на магистралата, уточни премиерът.

Лиляна Павлова обаче не остана доволна от отговора на министър-председателя и отново го репликира.
Тя потвърди, че приоритет е Струма, но винаги на второ място сме слагали „Хемус". Тя опонира и на това, че не стигат парите, като коментира, че за "Хемус" те могат да бъдат взети от две оперативни програми, а за жп транспорт от възможността, давана от ЕС за алтернативно финансиране.

„Вие не бяхте удовлетворена, но потвърдихте всичко, което казах - че средствата, които се ангажират за магистрала „Струма" по всички разчети няма да са достатъчни за цялостното финансиране на Хемус, отговори Орешарски.

„И аз съм варненски депутат, за мен е също важно да отбележа, че лобираме за северната магистрала и ще направим всичко възможно да я направим, пошегува се премиерът.