България има възможност да поиска дерогация на някои изисквания на директивата за ЖП транспорта по отношение на правата на пътниците. Това каза Меглена Кунева - специален съветник за правата на пътниците на заместник-председателя на ЕК по въпросите на транспорта Стийн Калас.

Кунева съобщи, че от 27 членки на ЕС, само 10 страни прилагат напълно всички права на пътниците, визирани в директивата.

Тя уточни, че общо времето, което можем да поискаме да не се прилага за нас цялата директива е 15 години.

Меглена Кунева заедно с колеги от ЕК анонсира започващата кампания за повишаване на осведомеността за правата на пътуващите със самолет. Кампанията ще продължи до края на 2011 година и предвижда различни мероприятия за разясняване на правата.

Едно от правата, които не се спазват, е предоставянето на писмена информация на правата на пътника, когато има закъснение или отмяна на полет, посочи Кунева.

Тя съобщи още, че според статистика набирана в ЕК в периода 2007-2010 година са се увеличили оплакванията от пътници по отношение на спазването на правата им и посочи, че от 271 оплаквания 72 са от чужди граждани, а останалите от български и съобщи, че 202 случая са решени на базата на взаимно договаряне.

Кунева посочи, че глобата за нарушаване на права на пътник е 1000 евро, но нито една компания не е била глобена.

Според Меглена Кунева по отношение на правата на пътниците в България има още много да се желае. "Успехът се измерва с това как се чувстваме като отидем на гарата", отбеляза Кунева и сподели, че наистина положението по гарите у нас е „ужасно".

Тя подчерта, че в транспортния сектор има ново законодателство, което предстои да бъде прилагано в страните-членки. Бяха приети директиви за въздушния транспорт, за автомобилния транспорт, преди това - за морския, речния и жп транспорта.

По данни на европейската комисия, хората не са добре запознати с правата си като пътници, затова и в информационната кампания се предвижда подробно разясняване на съответните права по видове транспорт, а също и по отношение на пътниците с двигателни затруднения, както и за правата на пътуващите при извънредни ситуации.

До края на годината ЕС ще има пълната информация за това как сме се справили с т.нар „криза от вулкана" и какво трябва да се промени в законодателството, съобщи още Кунева. Това ще стане с директива за правата на пътниците, които използват въздушен транспорт, поясни тя.

Ситуацията след изригването на исландския вулкан през април 2010г. предизвика много затруднения за пътуващите в цяла Европа. Пътуващите със самолет имаха право да получат информация от авиокомпаниите, да се ползват от грижи като разхладителни напитки, храна и настаняване.

При подобни извънредни обстоятелства обаче пътниците нямат право на допълнително финансово обезщетение, за разлика от случаи, когато закъсненията или отмяната на полетите са по вина на авиокомпанията.

От Европейската комисия припомниха правата на пътуващите с различни видове транспорт и как според директивите се уреждат различни казуси.

Например, при забавяне или отменяне на влак минималните обезщетения са 25% от цената на билета, ако закъснението е между 60 и 119 минути. Обезщетението става 50% от цената на билета при закъснение на влака от най-малко 120 мин. То се изплаща в рамките на един месец след подаване на молба.

Пътниците нямат право на обезщетение при определени условия, например ако влакът е закъснял или отменен заради обстоятелства, които превозвачът не е могъл да избегне, въпреки че е положил всички усилия в конкретния случай.