Новите спални вагони на БДЖ направиха бойното си кръщение. Министърът на транспорта Кристиан Кръстев, както и ръководствата на БДЖ и НКЖИ участваха в първото демонстрационно пътуване, огранизирано за журналисти.

Министър Кръстев заяви, че вагоните още няма да влязат в експлоатация, защото не е преминала последната стъпка преди това да стане възможно - сертифицирането им от Изпълнителна агенция Железопътна администрация. Това се очаква да стане до края на април, като министърът заяви, че лично се е разпоредил по тази документация да се работи бързо, ако всички документи са налични.

Съдбата на тези вагони, които наистина изглеждат в "крак с времето" не беше тъй гладка през целия период от идеята за тяхното закупуване до днес.
Сагата с тях започна в края на 2010 г. след като бе сключен договор с турската компания Тювасаш. Те трябваше да бъдат доставени в края на март миналата година, което не се случи и така БДЖ миналото лято прекрати услугата по предоставяне на спални вагони, защото старите вече бяха опасно амортизирани.

Основната причина за забавянето е, че в хода на договора се взе решение новите вагони да отговарят на последните европейски изисквания и паралелно с изграждането им тръгва тромава съгласувателна процедура за получаването на европейски лиценз.
Днес изпълнителният директор на ИАЖА Веселин Василев, заяви, че до 2017 г. спокойно е могло да не пристъпваме към процедурите по сертифициране, които бяха дадени като аргумент за забавилото се с повече от година влизане в експлоатация. Тогава обаче вагоните, които са 30 на брой е могло да не бъдат допускани до движение по европейската ЖП мрежа.

25 от вагоните са за "нормални хора", както се изрази министър Кръстев, а в пет от тях ще има купета за трудно подвижни лица. Всеки от вагоните е с по 10 купета с по три легла.

В купетата има просторно място за багаж над вратата, както и малък санитарен възел - мивка и тоалетно шкафче. Те са оборудвани с малка кухня с микровълнова печка, кафе машини и т.н. В единия край на вагона е разположена и баня.

Цената на всеки един от тях е 1.07 млн. евро, общата им стойност без ДДС е 32.205 млн. евро, като те са с гаранция от 2 години след въвеждането им в експлоатация. Вагоните са изцяло заплатени.

Така от 1 май, когато се очаква да има дълга почивка заряди събирането на различни празници е възможно клиентите на БДЖ да се возят отново със спални вагони, като се очаква цените на билетите за тях да останат непроменени спрямо нивата отпреди отменянето на услугата.

Оказва се обаче, че новите спални вагони няма да могат да пътуват в Европа.

Това е така, защото те са закупени с капиталов трансфер от държавата, тоест чрез държавна помощ, заяви изпълнителният директор на "Пътнически превози" Георги Иванов.

Възниква въпросът защо след като така и така вагоните са без възможност да пътуват в Европа се е наложило европейското им сартифициране, което запази пускането им в експлоатация близо година.