80% от автобусните превозвачи в общинската, областната и републиканската пътна мрежа ще спрат да работят на 1 февруари, ако правителството незабавно не покани на разговори Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАБ).

След днешното заседание на Управителния съвет на сдружението е взето единодушно решение за подобни действия в началото на следващия месец, ако не бъде изпълнено поне едно от животоспасяващите за бранша шест искания, а за останалите не се разпишат срокове.

Още на 13 ноември от сдружението изпратиха писмо с исканията си до премиера Пламен Орешарски, вицепремиера Цветлин Йовчев, външния министър Кристиян Вигенин и министъра на транспорта Данаил Папазов. До днес обаче отговор няма, каза със съжаление председателят на НСАБ Галя Топалова.

От днес на всички автогари започва символичен протест, като ще бъдат залепяни плакати "Протест". НСАБ настоява, че превозвачите са в "тотална невъзможност да продължат своята дейност, тъй като са поставени в абсолютно противоречие на пазарната среда", за което са сигнализирали висшите държавници още в края на миналата година.

Основните проблеми и искания на бранша са свързани с безпрецедентно разширения и неконтролируем сив сектор, както и десетките милиони загуби, които фирмите търпят заради превоз на лица с намаления, дадени от държавата, но покривани изцяло от бюджета на превозвачите.

Пред всяка автогара е пълно с два пъти повече микробуси и коли от онези, които са вътре в нея, сигнализира Васил Пиронков от УС на НСАБ. Пътниците пътуват без застраховки, водачите на автомобилите са с неясни качества, а икономическият ефект върху лицензираните фирми е изключително неблагоприятен, подчерта той.

Според Пиронков около 17-19% от фирмите работят в сивия сектор, но според други членове на сдружението ситуацията е далеч по-тежка. От НСАБ изнесоха данни, че само за миналата събота 50% от пътувалите зад граница са го направили чрез нелицензиран превоз.

"Епидемията" е завладяла всеки един град и почти всички безработни в страната. "Всеки безработен е станал превозвач", подчерта Ивайло Константинов от НСАБ. Фирмите са намалели с 2/3 до около 980, а в края на годината прогнозите са те да останат около 500.

Другият голям проблем, който тормози превозвачите, са намаленията и безплатните билети, които трябва да осигуряват на определени групи лица. Около 25% са подобни пътници, което е изключително сериозен дял.
Става дума за ветерани, военноинвалиди, деца, ученици и студенти, пенсионери и други, които се водят с различни намаления или пътуват безплатно. Безплатно се води и една много сериозна категория държавни служители от МВР, ДАНС, съдебна полиция и други.

Според изчисленията на НСАБ стойността на безплатните или намалени превози е около 500 млн. лв средно годишно, а като компенсация от държавата се получават едва 53 млн. лв. От НСАБ са предложили на държавните институции редица варианти и схеми за реално изчисляване, но Министерство на финансите не проявява никаква чуваемост по проблемите.

Автобусните превозвачи не могат да се възползват и от никакви евросредства, стана ясно по време на днешната пресконференция в БТА. От европари могат да се възползват само общините и общински фирми, в които се вливат свежи пари, с които родните частни превозвачи няма как да се конкурират. От Оперативна програмата транспорт пък могат да се възползват само БДЖ и метрото.

НСАБ сигнализира и за редица проблеми с обществените поръчки в малки населени места, където кметове раздават линии на свои хора. Сдружението е предоставило куп информация за подобни схеми и за нелицензирани превозвачи, но от 104 писма има само 4 отговора от държавата.

"Добронамерени сме, надяваме се да чуят нашите искания, постоянно изчакваме, но ако не бъдем чути, на 1 февруари спираме да возим по всички вътрешни линии", закани се Галя Топалова. Според нея с голяма част от проблемите и могат да се заемат НАП и прокуратурата, вместо цяла седмица да се занимават само с Волен Сидеров.

НСАБ се възпротиви и на факта, че БДЖ пътува с гориво на цена 1,5 лв с ДДС, а за автобусните превозвачи няма подобни преференции и пътуват с 2.6 лв с горива, които дори не отговарят на европейските качества. "Автобусите ни дават 15 до 20% по-малко разход, когато зареждаме в Европа", категоричен бе Пиронков.

Превозвачите обаче заявиха, че повишаването на цените не е решение и няма да прибeгнат до подобна стъпка, тъй като социално-икономическата ситуация в цялата страна и особено в малките градове така или иначе е изключително тежка.