Ръководството на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" представи днес доклада на работната група, която извърши проучване и анализ на състоянието на международния автомобилен превоз на товари и възможността за евентуалното обявяване на криза на пазара. Заключението на работната група е, че за разлика от ситуацията в средата на 2008 г., вече са налице обстоятелствата, при които е възможно да бъдат предприети стъпки за обявяване на криза на пазара на автомобилните превози на товари.
Установено е, че отражението на кризата върху автомобилния транспорт се изразява главно в свръхпредлагане на превозна възможност, надвишаващо значително търсенето, както и намаляване на цените за превоз.
Намаленото предлагане и ниските цени пряко застрашават финансовата стабилност на българските превозвачи.
Краткосрочните и средносрочните прогнози за въпросния пазар не показват значителни и трайни подобрения, констатира още работната група.
Според нея съществуват условия, които позволяват България да предложи на Европейската комисия стартирането на процедурата за обявяване на криза на автомобилните превози на товари.
Прогнозите на финансовите специалисти сочат, че световната финансова криза ще бъде продължителна, като прогнозите за 2009 г. са изцяло песимистични.
Съгласно годишния индекс на автомобилния транспорт, определен от Международния автомобилен съюз (ИРУ), транспортните обеми в Западна Европа са с тенденция за стагнация на ниско ниво през първото полугодие на 2009 г.
Също така се очаква и застой на новозакупените автомобили, след острия спад през 2008 г., главно поради спада в новите държави-членки на ЕС.
Анализът на работната група сочи:
- понижаване на извършената работа от един товарен автомобил през 2008 г. спрямо 2007 г. с 20 %.
- намаление на превозените товари от един товарен автомобил в международния товарен автомобилен транспорт срещу заплащане с 8%.
- намаление на общо извършената работа за 2008 г. от международния автомобилен транспорт спрямо 2007 г. със 7 %.
- намаление с 33 % на общия оборот на транспортните фирми през първото тримесечие на 2009 г. спрямо първото тримесечие на 2008 г.
- намален е броят на извършените резервации с разрешителни за международен автомобилен превоз на товари, извършени от българските превозвачи през първите два месеца на 2009 г. , със 7,5 % спрямо извършените такива за същия период на 2008 г.
- наблюдава се ясно изразено намаление с 26% на броя на влезлите български товарни моторни превозни средства в България в края на 2008 г. и с 41% през януари 2009 г. в сравнение с месец юли 2008 г.
- през месец юли 2008 г. започва трайно намаление на броя на излезлите товарни моторни превозни средства, като през декември 2008 г. намалението е с 26%.
- през първото тримесечие на 2009 г. се наблюдава спад с 27 % в износа в сравнение със същия период през 2008 г. Тази неблагоприятна тенденция се наблюдава и при вноса, където през първото тримесечие на 2009 г. е отчетен спад с 33 % в сравнение с първото тримесечие на предходната година.
- намаление с 36 % на средния приход за 1 км пробег и намаление с 32% на средния пътникопоток за един превоз по отношение на международните превози. За превозите на територията на Република България съответно се наблюдава намаление със 17 % на средния приход за 1 км пробег и намаление с 16% на средния пътникопоток за един превоз. Наблюдава се и спад с 6% на общо извършената работа от автобусния транспорт през четвъртото тримесечие на 2008 г.
USD
CHF
EUR
GBP
a man of sense
на 22.04.2009 в 22:03:28 #4Дава се гласност на една гадна манипулация! Всички тези показатели, които се цитират са едно обективно следствие на спада на цените на горивата на международните борсови пазари(т.е. намаляли са значително разходите на автомобилните превози), които не могат така лесно да се скрият у нас в сравнение с други, които нямат борсови котировки. Цялата тази пасмина, която в момента реве за криза и иска в крайна сметка пари от държавата, лъже нагло и безсрамно. Ако, мине номера! Тези проценти на спад на доходите и тем подобни в ресора, ако искат някой да им повярва, трябва да ги направят сравнени с доходите и обема на превози във време когато цените на горивата бяха каквито са сега! Какво става господа от медиите? Защо така се тиражират невярни неща" Май ви се ще да иам хаос и безпорядък в обществото! Наричайки се медии, не злоупотребявайте с това си право! Хората ще се усетят все някой ден!
boris
на 22.04.2009 в 17:03:54 #3Установено е, че отражението на кризата върху автомобилния транспорт се изразява главно в свръхпредлагане на превозна възможност, надвишаващо значително търсенето, както и намаляване на цените за превоз. ------------------------------------------------------------------------------ И защо трябва да се прави нещо против това? Да се намерят хора дето, искат не искат, да пътуват и превозват стоки на по-висока цена? що за глупост? че нали ако се вземат мерки то резултатът ще е , че"свръхпредлагане на превозна възможност" ще се запази същото вместо да се коригира според нуждите на пазара
android
на 22.04.2009 в 17:01:22 #2В България криза няма, никога не е имало, няма и да има. Ние сме "остров на стабилност", "Швейцария на Балканите" и т.н.
Минувач
на 22.04.2009 в 16:58:33 #1Това е само началото. Отдръпването на капиталите от България ще продължи още поне 4-5 месеца. Управляващите знаят защо.