Оптимизмът сред българите леко се повишава. Общият показател на доверие на потребителите през юли 2023 г. се увеличава с 3.2 пункта спрямо априлското си равнище (от -28.7% на -25.5%), което се дължи изцяло на повишеното доверие сред градското населението. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ).

Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца също бележи леко подобрение. Балансовият показател се е покачил с 3.9 пункта (от -63.4 на -59.5). Очакванията на живеещите в градовете остават благоприятни за разлика от населението в селата, което е малко по-песимистично настроено.

Оценките на потребителите за финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-позитивни спрямо три месеца по-рано.

Продължава да преобладава очакването сред потребителите за покачаване на потребителските цени в следващите дванадесет месеца, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани през април. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Снимка 628743

Източник: НСИ

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения (понижение на балансовия показател с 1.3 пункта от 14.7 на 13.4).

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голяма част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията им относно възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца се влошават.

Последната анкета отчита лек спад на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба , като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-резервирани.

Песимизмът сред българите расте

Песимизмът сред българите расте

Показателят "доверие на потребителите" е намалял с 0.6% през октомври