От 2008 година досега има намаляване на печалбата на летище „София”. Това обяви изпълнителният директор на летището Христо Щерионов във връзка с искането на депутатите от БСП за одит от страна на Сметната палата.

По думите му обаче тази цифра от 30 милиона, която се размахва, не е точна. Реалната печалба през 2008 година била 19,8 млн. лева. По думите му за 2016 г. се очаква печалбата на летище „София” 7,129 млн. лева.

Щерионов обясни, че приходите от летищни такси, които са около 80 млн. лв., не формират печалба, тъй като те са разходно-ориентирани.

Печалбата се формира от търговската дейност на дружеството, като така е по закон, обясни изпълнителния директор. Търговската дейност включва няколко елемента, като за пример бяха дадени приходите от продажбата по магазини, наеми и реклама.

Има три пъти намаление на приходите за наземно обслужване, което се дължи на европейската директива за отваряне на пазара, стана ясно още на брифинга.

Щерионов призна, че има сериозна тенденция за намаляване на приходите на летището като търговец, но посочи, че от 2010 година 50% от приходите на дружеството от наеми отиват към държавата, а и заплатите няма как да бъдат намалени.

Всичко тези фактори водели до намаляване на печалбите, като това било нормален пазарен ефект и тенденция по всички летища, според Щерионов.

Запитан как си обяснява критиките на БСП, а преди време и на ДСБ, Щерионов обясни, че е отговорен да управлява добре дружеството. Дали от една, или от друга политическа сила задават идентичен въпрос, той би отговорил по същия начин, както би отговорил и на журналистите - не се познава икономическата структура на летището, смята Щерионов.

По повод конкретното искане на социалистите за проверка от Сметната палата, Щерионов коментира, че няма притеснение от такъв одит. През 2015 година е била последната проверка на АДФИ.

На брифинга стана ясно още, че летище „София” има в КТБ 28 686 929 лева. Полагаемите от фонда за гарантиране на влоговете 196 000 лв. са били изплатени.

Щерионов обясни още, че привличат авиокомпании, които са нискотарифни.

За да расте печалбата ни, се стараем да привличаме нискотарифни превозвачи, които ни водят пътници. Те пък от своя страна ползват магазините, което носи ползи на летището ни, обясни още Щерионов.

Директорът коментира и поръчката с полагане на термопластична боя. Според него от гледна точка на безопасността е задължително полагането й. В същото време той поясни, че тя е три пъти по-скъпа от акрилната, но пък е с по-дълъг живот. С цел поддържане на леталната годност такава боя е полагана три пъти – през 2013, 2014 и 2015 година.

Щерионов обясни, че имат споразумение с „България Ер” за приемане на погасителен план във връзка със задълженията на компанията. Той увери, че интересът на държавата е защитен с издаване на актове за публична държавна собственост и чрез погасителния план. От лихвите на „България Ер” сме взели почти 10 млн. лв., посочи още Щерионов.