При отменен полет пътниците ще имат право освен на обезщетението за имуществени вреди и на компенсация за неимуществени.

Това гласи едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург, което пряко засяга и българските потребители, съобщава Money.bg.

Само за миналата година в рамките на потребителската мрежа на Европейския потребителски център, която включва центрове в 29 европейски държави, са постъпили 71 хил. жалби. Всяка трета от тях е свързана с проблеми в транспорта. Не малко са оплакванията и за проблеми с въздушния транспорт.

От началото на годината до средата на октомври броят на подадените жалби срещу проблеми във въздушния транспорт у нас се е удвоил, посочи  директорът на Европейския потребителски център-България Игнат Арсенов. През 2009 г. в ЕПЦ има подадени 34 жалби за проблеми при пътуване със самолет, през 2010 г. - 33, а до средата на октомври 2011 г. - 57 жалби. Европейските правила дават на пътуващите със самолет едни от най-широките права по отношение на компенсациите, подчерта Арсенов.

В решението на съда на ЕС се уточнява също, че пътникът може да иска обезщетение поради отмяна на полета, когато самолетът е излетял, но по някаква причина е бил принуден след това да се върне на летището на излитане и пътникът е бил пренасочен към друг полет.

Сред предвидените в регламента  мерки в случай на отмяна на полет е възможността на пътниците да искат възстановяване стойността на билетите или премаршрутиранe. Освен това, докато чакат по-късен полет, авиокомпанията трябва да им осигури съответни грижи (например настаняване в хотел, храна, напитки и телефонни обаждания).

Накрая, когато полетът е отменен без или с много кратко предупреждение и не са налице извънредни обстоятелства, пътниците имат право и на обезщетение в предварително определен размер, който зависи от разстоянието на планирания полет.