Стартира работна група, която ще започне изготвянето на браншови стандарт за лютеница и кетчуп.

В нея ще има представители на Българска агенция по безопасност на храните, Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци, технолози и научни работници, съобщиха от пресцентъра на БАБХ, на които се позовава money.bg.

Изработването на стандарта е по инициатива на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци и цели да зададе минимални прагове на качество и хранителна стойност на продуктите, както и да гарантира традиционния вкус на българската лютеница.

Председателят на УС на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци Ламбрев съобщи, че в различните рецептури по браншови стандарт ще се съдържат само естествени продукти и ще бъде забранено влагането на консерванти, оцветители и подобрители.

Българската агенция по безопасност на храните и Съюзът на преработвателите на плодове и зеленчуци ще изготвят програма за мониторинг и контрол, като изпълнителният директор на БАБХ д-р Йордан Войнов коментира, че контролът за изпълнение на стандарта ще бъде безкомпромисен. БАБХ ще предприеме необходимите стъпки, за да защити българската лютеница като традиционен продукт пред Европейския съюз.

Ще бъде създадено лого за браншовия стандарт за лютеницата и кетчупа, който ще гарантира качеството на продукта. Новият стандарт ще бъде изготвен за около три месеца и ще бъде въведен в производство в началото на есента, когато ще се използват зеленчуците от новата реколта.

Д-р Войнов коментира и резултатите от проведените масирани проверки във връзка с великденските празници и Гергьовден за периода от 01 април до 06 май 2011г. Toй съобщи, че са проверени 10 921 обекта за производство, съхранение и търговия на хранителни продукти на територията на цялата страна.

Общият брой издадени предписания са 759, актове за установяване на административно нарушение са 345. Временно работа ще трябва да спрат 40 обекта. Иззетите продукти са 14 141,67 кг., от които 110 680 яйца.

Най-често констатираните нарушения са свързани с несъответствия със здравно-хигиенните изисквания, хранителни продукти без задължителните придружаващи документи, неправилна здравна и идентификационна маркировка, продажба на хранителни продукти с изтекъл срок на годност, пропуски в системите за самоконтрол.