Европейският потребителски център представи доклад за 2010 година за рисковете на потребителите по време на летните отпуски.
За периода 2005-2009-та година се регистрира постоянен ръст на подадените жалби от потребители в рамките на ЕС. Българският център е разгледал 836 случая от съществуването си насам от 2008 година.
Отбелязва се 16 % увеличение на жалбите за 2010-та спрямо 2009-та година в европейски мащаб, което говори, че потребителите все повече си търсят правата. Най-много случаи на жалби има в Германия и Франция, което е нормално, тъй като там са регистрирани големите търговски и самолетни компании.
Представителите от центъра призоваха потребителите да търсят тяхното съдействие. Услугите на мрежата са безплатни за потребителите. Те предоставят информация за техните права.
Организацията не може да реагира, ако спорът е бизнес-бизнес. В такъв случай те не могат да съдействат, защото това са междуфирмени отношения. Не могат да съдействат и в национален мащаб, защото са трансгранична мрежа. Също така не могат да представляват потребителите в съда, а решават споровете чрез преговори.
Според информацията България е на средно ниво по подадени жалби. По сектори - рискове за потребителите са на първо място транспорт; след това - почивки, ресторанти и хотели и търговия.
Една трета от потребителите се оплакват от самата стока и услуга. 24 % от подадените жалби за доставката на стоки и услуги. Потребителите се жалват от случаи на двукратно плащане, на недоставяне на стоката или доставяне на друга стока.
Много са случаите - 70 % за оплаквания от електронна търговия. Оплакванията от търговци при пазаруване на място са едва една пета.
Продажби по търгове - има постъпили жалби за това, но 42,6 % са без разрешаване, тъй като сме организация на доброволен способ и ако търговецът не съдейства, случаят се закрива.
От организацията посочват, че работят за увеличаване на разрешените случаи. 15 % от случаите се препращат на други органи за разрешаване при невъзможност от мрежата.
Една от рисковите сфери за потребителите са организирано пакетно пътуване през лятото. Според Закона за туризма организираното пакетно пътуване включва транспорт, нощувка и евентуално други услуги като хранене и т.н. Трябва да се избере задължително лицензиран туроператор. Трябва да се знае, че агенцията е тази, която продава билети, а туроператорът е организаторът на пътуването.
Трябва да се следи за броя на нощувките, броя хранения, които са включени в пакета. Туроператорът не може да променя условията 20 дни преди пътуването. Един екземпляр от договора остава у вас. Договорите са типови и включват общи условия, а индивидуалните клаузи се договарят отделно.
Потребители се оплакват например, че къща за настаняване или хотел не отговаря на условията. В такъв случай може да се подаде жалба срещу туроператора, ако е регистриран в България - в съответните институции за защита на потребителите, а ако е регистриран в ЕС - в Европейския център. Задължително при пътуване трябва да се носи европейска здравноосигурителна карта. Трябва да се пазят разходните документи, ако са заплатени на място.
Добре е също да се сключи планинска застраховка. Трябва да се внимава, защото зачестяват извънредните ситуации и бедствия, които блокират пътувания. Пътуването със самолет има обща европейска регламентация. При отменен полет авиокомпанията трябва да осигури нощувка в хотел. Потребителите трябва да пазят документа, защото се полага обезщетение от 250 до 600 евро, ако има нарушение на правата.
Ако има закъснение на полетите, се полагат храна, напитки, телефонен разговор, връзка по електронна поща. За загубен или забравен багаж трябва своевременно да се подаде протокол за повреден или загубен багаж. Също не трябва да се носят ценни вещи в багаж, защото компанията няма да ги покрие.
Пътуването с автомобил в рамките на ЕС - не е регламентирано с общи правила. За да шофираш в ЕС, трябва да си над 18 години, но някъде се изисква и по-висока възраст. В някои страни има максимална възраст, до която е допустимо управление на автомобил.
По отношение на употребата на алкохол - в някои страни допустимата доза е 0,5 милиграма в кръвта, някъде е от 0,2 до 0,8. Има също ограничения за скоростта, които трябва да се спазват и в страните с лява движение да се движат от лявата страна. В селищата ограничението е 50 км.
Също така при закупуване на стоки много търговци оферират международна гаранция, но трябва да се уверите със сигурност, че има сервиз в България, за да не се налага да изпращате закупената стока извън страната.
Понякога възниква проблем със заплащането на двойно ДДС - при закупуване и в България. Трябва да се изисква от търговеца да не се начислява ДДС, за да не възниква проблем в България.
От Европейския потребителски център препоръчват да се избягва купуването на коли по интернет, тъй като има доста злоупотреби.
Също така има редица нарушения при вземане на коли под наем, защото даващите коли блокират пари доста след вземането.
По отношение на роуминга е въведено единно изискване - 0,35 евро за изходящо повикване и 0,11 евро за входящо повикване, 0,11 евро за SMS.
От организацията посочват, че изискванията в различните държави са различни и потребителите трябва да се запознаят с тях. Информация е публикувана на сайта на мрежата. Жалби могат да се подават по различен начин - на място, по поща, имейл.
Според представителите доклада България е в златната среда като вид жалби. Прави впечатление, че жалбите в сферата на транспорта са се увеличили през 2010-та година заради изригването на вулкана в Исландия, тъй като тогава имаше много отменени полети.
Цел да се работи по превенцията преди да се стигне до реален проблем.
Сред фрапиращи нарушения на правата на потребителите са например резервиране на хотел за Нова година в Гърция, а се оказва, че такъв изобщо не съществува.
Относно срока на решаване на жалбите, те се преценяват в седемдневен срок дали са от компетенцията на Европейската мрежа, а след това има 70-дневен срок, който е препоръчителен за разрешаване на случаите. Има случаи обаче, когато те се решават много по-бързо, а в други има забавяне, тъй като комуникацията с търговците е по-трудна. Има случаи, когато те са склонни да направят това, но трябва да бъдат убедени.
Най-много са жалбите от английски, германски и френски компании.
При електронната търговия има много оплаквания от английски търговци, но също и от френски и немски интернет магазини. Срещу български търговци най-много са оплакванията от Великобритания и Ирландия за недоставяне, или доставяне на други стоки.
Жалбите, които български потребители подават, са 3 пъти повече от тези, които се подават от чужди потребители и търговци срещу български търговци. Българските търговци са по-склонни да си сътрудничат с Европейския център.
Организацията не е компетентна да реши спор между потребители и български държавни органи. По отношение на случаите на оплаквания при покупка и наем на коли е започнала съвместна инициатива с НАП.
breza1
на 14.06.2011 в 23:34:58 #4И какжо като се оплакжаме.? Некои да е обезсхтетен. Ако има такаv да ми се обади. И аз сам от потарпеvshите. Абе v таиа дарjаvа нема ниshто сериозно. Днес се каjе едно , след неkои ден или седмитса se kazva neshto savsem obratno. I moli da ne mi smeniate OFF( s neshto drugo) na koito si pisha komentara.
Минувач
на 14.06.2011 в 17:05:06 #3Правен казус: Ако човек се ожени по снимка и информация от Интернет, после къде може да се жалва от несполучливия брак?
Минувач
на 14.06.2011 в 16:45:26 #2Вместо толкова много вата, вижте само това: http://www.kzp.bg/
Bozo Kosmev
на 14.06.2011 в 14:35:17 #1Организацията не може да реагира, ако спорът е бизнес-бизнес. В такъв случай те не могат да съдействат, защото това са междуфирмени отношения. Не могат да съдействат и в национален мащаб, защото са трансгранична мрежа. Също така не могат да представляват потребителите в съда, а решават споровете чрез преговори. --------------------------- С други думи - Организация "Арменски поп"