Пристанище Варна планира мащабна инвестиционна дейност, с цел разрастване и реконструкция на дейността си, става ясно от Националната програма за развитие на пристанищата за обществен транспорт за периода 2006-2015 г., разработена от транспортното министерство.

Пристанището ще започне да се променя и разраства още от следващата година. В програмата е разчетено както времето за проектиране и изграждане на всеки отделен обект, така и откъде ще бъдат осигурени необходимите инвестиции за това, заяви капитан далечно плаване Пейчо Манолов, директор на Изпълнителна агенция Пристанищна администрация (ИАПА), цитиран от регионалната медия Varnacity.info.

ИАПА е образувала процедура в Японската банка за международно сътрудничество (JBIC) за финансиране на изграждането на нов контейнерен терминал във Варненското езеро. Според програмата кейовата стена на новия контейнерен терминал ще е дълга до 2000 метра. Той ще обработва 500 000 20-футови контейнера годишно. Изграждането му ще започне само след няколко месеца и ще продължи до 2011 г. Съоръжението ще струва 100 милиона евро, 85 милиона от които ще е нисколихвен кредит от JBRC.

Освободеното от претоварна дейност пристанище Варна-изток ще бъде преобразувано в пътническо-яхтено пристанище. То ще обслужва над 250 000 пътници и няколко хиляди яхти годишно. Трансформацията ще струва около 23 милиона евро.

След планираните инвестиции Пристанище Варна ще изпревари най-големия си конкурент - румънския порт Констанца, и ще мери ръст с второто по големина пристанище в Европа - хамбургското.