Повече фирми ще строят едновременно тунела "Железница" от най-трудния участък на магистрала "Струма" на три части. Това обяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков, цитиран от БНР. Той уточни, че това е нужно, за да се избегне загуба на еврофинансиране.
Нанков коментира, че всичко трябва да се рестартира отначало, с оптимизирани, съкратени срокове. Трябва срокът да се редуцира поне с 400 дни. Чисто технологично ще се търси вариант за изграждане на тунела в съкратени срокове. Регионалният министър е оптимист, че това е постижимо. Обществената поръчка се обосновава и преработва от инженерите в Агенция "Пътна инфраструктура". Николай Нанков коментира, че има желание от инженерна гледна точка да се пусне обществената поръчка на обособени позиции - пътното платно до тунела, самият тунел като втора и съоръженията и пътните платна след тунела като трета обособена позиция.
Нанков обясни, че това означава, че повече фирми ще строят едновременно и по-бързо при съкратените срокове.
ОВОС (оценка на въздействието върху околната среда) във връзка със строителството на отсечката на магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле е готов. В момента консултанти го проверяват.
Николай Нанков обясни, че ще се забавят с ОВОС, тъй като има два-три пункта, които трябва да бъдат доработени. Той уточни, че по-специално става въпрос за оценката за съвместимост. В началото на месец юни ОВОС ще бъде внесен в МОСВ.
Регионалният министър подчерта, че се следва хронограмата, съгласно която 2019 г. да стартира реалното изграждане. Нанков смята, че стигне ли се дотам в рамките на настоящия програмен период ще успеят да приключат успешно и най-тежкото трасе на магистрала "Струма".
Относно варианта с тунел и вариантите с разширяването на сегашното трасе или източния вариант - изнасяне на второто трасе на изток от съществуващото в момента, Николай Нанков коментира, че пари има, но при някои варианти оскъпяването е повече от два пъти спрямо други. Министърът посочи, че трябва да се балансира интересът между екологичното развитие, икономическото и социалното.
Той обяви още, че вътрешният одит на министерството проверява всички обществени поръчки. С оглед на оптимизирането на процеса и по-голяма прозрачност в процеса на провеждане на обществените поръчки предстоят структурни промени в Агенция "Пътна инфраструктура". Нанков обясни, че идеята е да се постигне по-добро функциониране в оперативен план. В момента пътните специалисти в агенцията са под 8% от щата.