"Увеличава се и броят на желаещите да добавят към напрежението след действителни събития на акт на незаконна намеса". Така експертът по авиационна сигурност Александър Янков коментира пред БНР случаите, в които след атентати има много фалшиви сигнали за взривни устройства.
Според него, съществуващите стандарти за контрол върху пътниците и багажа им при полети са достатъчни и не е необходимо да се приемат нови.
"Това, което имаме като стандарти и препоръчани практики от международните организации, ако те бъдат изпълнявани точно и вярно, статистиката показва, че ние сме в много голяма степен защитени от актове на незаконна намеса. Аз съм привърженик на това да бъдат изпълнявани в пълен обем и с необходимата прецизност съществуващите вече процедури за сигурност, отколкото да бъдат добавяни нови", смята Янков.
Според Александър Янков съществува непрекъснат контрол върху изпълнението на мерките за сигурност в авиацията.
"Контрол от специалисти, които имат съответните пълномощия и са високо подготвени и квалифицирани върху ежедневното изпълнение. Те остават незабелязани за обществеността. Но задължително са обект на разглеждане вътре в тези структури, които се занимават с контрола.
Това са непрекъснати тестове, например. Тестът се отъждествява с извършването на недействителен акт на незаконна намеса. Инспектор със съответната квалификация и подготовка извършва акт на незаконна намеса и той бива предотвратяван от службите, които се занимават със сигурността на летищата и на авиокомпаниите. Това се случва ежедневно", разказа Янков.
Случаят с полския гражданин, който подаде сигнал за бомба, довел до аварийно кацане на самолет с туристи на летището в Бургас, вероятно ще бъде предаден на властите във Варшава, заяви експертът.
"Службите за сигурност и правоохранителните органи действат като при реална заплаха, а това са разходи и то значителни. Тези разходи трябва, от една страна, да бъдат овъзмездени, а от друга - да бъде върнато доверието към авиацията. По тази причина на наказателно преследване подлежат всички, които извършват такива деяния", категоричен бе експертът.
Александър Янков обясни, че българският Наказателен кодекс предвижда за такова фалшиво обаждане лишаване от свобода и висока финансова санкция.
Припомняме, след случая в четвъртък на летище Бургас, имаше фалшиви сигнали за бомба в още два самолета. Единият бе във Флорида, другият - в Манчестър.