Автоинструктори от цяла България започват подписка, която ще връчат на премиера Бойко Борисов и на Еврокомисията.
"Ще търсим щетите си от Автомобилна администрация в съда. Ще заведем десетки дела - те искат да оборудваме кабинети за изпит, влагаме наши инвестиции, а след това се оказва, че изискването е ненужно".
Това заявиха на пресконференция в БТА представители на Съюза на българските автомобилисти (СБА), Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Асоциацията за обучение в транспорта (АОТ).
Притеснени сме от действията, призовани да осигурят безопасността на движение в България. Органите, които би трябвало да водят този процес не се характеризират с последователност и единодействие, заявиха представители на различни школи и асоциации.
Според тях държавата вместо да създаде организация и контрол за обучение и за изпитване на шофьори, се нагърбва излишно с извършване на стопанска дейност - строи кабинети, продава ваучери. От една страна твърдят, че нямат хора, нямат заплати, от друга приемат допълнителни стопански дейности, недоволстват инструктори и собственици на фирми за обучение на водачи.
Според Красимир Георгиев - председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), след последните промени в организацията на движението по пътищата, максимум след 2 години няма да говорим за 2,3,4 жертви на пътя дневно. "Към тези цифри за убити на ден ще има по една нула", категоричен е той.
"Сега за хора, които идват за ТИР-категория, се хващаме за главата. Те не могат да карат нито камион, нито лек автомобил. Представяте ли си такова чудовище, каквото е ТИР - вие сте тръгнали със семейството си на почивка и ви срещне челно? Ако не реагираме бурно, ще стане страшно", каза Георгиев.
Инструкторите твърдят, че и сега над 50 % от изпитите на кандидат-шофьори се провеждат само в помещения на бившата ДАИ, сега "Автомобилна администрация". "Там няма ли корупция?", запитаха реторично те.
Според тях е странно в момента, когато говорим, че няма пари за здравеопазване, за образование, за пътища да се усвоят едни милиони за строеж на нови изпитни стаи.
"Всички наши опити да се срещнем с министър Московски удрят на камък. Шофьорският изпит е от две части - теоретична и практическа - ще правим стаички, детектори, сензори, за теоретичния изпит и нищо не казваме за изпита по правоуправление? Не вярваме, че там няма корупция", заяви Георгиев.
Той обясни, че дори след като е въведено видеонаблюдение изпитите се купуват, може би дори по-скъпо. "Въведоха таблети - изпитите отново се купуват.
Инструктор няма да присъства в учебната зала, присъства само техен служител - корупцията не беше преустановена. Никой не отговори колко пари излязоха на българския данъкоплатец - стотици хиляди, милиони са може би", коментира инструкторът. Той заяви, че има изпитващи от 1999 г., които са страшно доволни и живеят доста луксозно със заплата от около 500 лева месечно.
"По-тежко от диктатурата е анархията. В Ловеч, в Хасково от местната Автомобилна администрация казват, че изпитът е при тях", обясни Георгиев. Хората са закупили ваучери за хиляди левове и няма как да си върнат инвестицията. "Какво правим с парите за тези ваучери, питали от автошколите. "Каквото искате, това правете", бил отговорът.
"Държава има само тогава, тя е много силна, когато тя трябва да мачка, да гази малкото фирми, които са на светло. Гражданите са потърпевши от Автомобилна администрация", заяви председателят на АКАБ.
Той даде пример с Любомир Терзиев който от 2013 година се бори да се сдобие със записа от изпита на своя син. Едва сега са благоволили да му предоставят записа и се вижда, че неправомерно е поставена оценка на изпит по правоуправление.
"Няма на кого да се оплачем. Нямаме положителен отговор на нито един сигнал, подаден от нас", обявиха още инструкторите.
Емил Германов - председател на Съюза на частните автосервизи в България, смята, че не живеем в правова държава. Той даде пример с много важна международна конвенция за работа на екипажите на превозни средства и приложение за контролните уреди, което не било ратифицирано от парламента, а е пусната наредба. "Сега съдът отменя актове, но няма такъв закон", каза Германов.
Инструктори дадоха пример, че се правят въпроси от изпити по начин, по който не могат да бъдат взети, защото въпросът е отворен, а за неговата компетентност е трябвало да се синхронизира дейността на икономисти, юристи по международно право, специалисти по транспорт и митнически експерти.
"Изпит е направен така, че не може да бъде взет. Дали е некомпетентност или нарочно?", пита Германов. Той изрази съмнение в компетентността на автомобилна администрация. "Когато чета на икономисти такива теми, те казват, че това не е така. Няма компетентни лица, които да проверяват тези казуси”, заяви транспортният спец.
"Същевременно е невъзможно да поискате или да подадете оспорване, че сте оценен неправилно", обясни абсурдността на ситуацията той.
Инструкторите са категорични, че не е работа на държавата да извършва такива дейности (като изпитване на кандидат-шофьори - б.р.), тя има законодателни и контролни функции да следи процеса. Стопанската работа не е тяхна, изпитите да излязат от "Автомобилна администрация" и Министерство на транспорта, не им е там мястото.
И в Европа има държави, в които има корупция, но те прилагат ефективна мярка - изпитите излизат от държавата. Във Франция дори не могат да разберат въпроса дали се купува книжката. В Холандия от 1926 година частна фирма изпитва кандидат-шофьорите.
В Австрия, Хърватия, Чехия, Дания, Германия, Люксембург, Холандия, Норвегия, Швейцария само частни фирми се занимават с това. Македонците след демократичните промени имаха проблеми с купуване на книжките. Събраха се, решиха за 4 месеца това излезе от държавата и забравиха за купуване на книжки.
Инструкторите обясниха, че не знаят къде отиват парите, които те превеждат към държавата през easypay за такси. Ваучерите се продавали от Демакс.
По време на пресконференцията стана ясно, че са прахосани 150 хил. лева за презентация, дори не за обучение, на 150 изпитващи. Инструкторите признаха, че ремонтът и оборудването на кабинетите им е излязло около 2-3 хил. лева. Ако някой ви даде достъп до цената на техните 30 кабинета (на "Автомобилна администрация" - б.р.), цената ще бъде в пъти повече, при положение, че се прави поръчка. Това е идеята за тези детектори, обясниха инструктори.