Министерството на икономиката и индустрията (МИИ) инициира инициатива "Достъпно за Вас". Целта е да бъдат предложени достъпни за потребителите цени на продуктите от първа необходимост. Това обяви икономическият министър Богдан Богданов на първото издание на форума "More than trade", организиран от Сдружението за модерна търговия (СМТ). Информация за изказването му бе разпространена от министерството
Идеята ще бъде обсъдена с бизнеса на среща утре в МИИ. Предвижда се желаещите да се включат в инициативата търговски вериги да предлагат на най-ниската възможна за тях цена храни от няколко основни групи. Става въпрос за основни продукти от малката потребителска кошница като плодове и зеленчуци, мазнини, млечни и месни продукти. По думите на Богданов в инициативата могат да се включат и магазини, които продават и нехранителни стоки.
Планирано е кампанията да стартира през ноември. Идеята е търговските вериги да поставят своеобразно информационно табло с най-добрата за потребителите цена, на която могат да се предложат някои от продуктите от дадена стокова група.
Припомняме, че през февруари 2022 г. Министерството на икономиката и индустрията, ръководено тогава от лидера на БСП Корнелия Нинова, започна да обявява на електронно табло пред сградата си цените на едро на стоки от първа необходимост.
Според настоящия икономическия министър с новата кампания ще се постигне и информираност на потребителите, а данни за фиксираните цени на седмична база ще се подават и на Националния статистически институт (НСИ).
"Като привърженик на пазарната икономика и свободната конкуренция, за разлика от предишни опити да се вмени на търговските вериги да продават продуктите под определена цена или да имат таван на надценките, този път инициативата е на принципа на доброволното партньорство и синхрон между държавата и бизнеса", коментира той. Богдан Богданов каза още, че с обединени усилия и чрез пазарни механизми биха могли да бъдат постигнати по-добри ефекти.
Той обясни, че кампанията "Достъпно за Вас" няма задължителен характер и не се предвижда да бъдат налагани административни ограничения, а напротив - тя ще бъде отворена възможност за конкуренция и за повишаване информираността на българските потребители.
Богданов призова търговските вериги да работят по-тясно и с производителите. Той подчерта, че инициативата не трябва да бъде за сметка на производители или дистрибутори на по-ниско ниво от веригата за доставки. Затова министерството ще предложи на желаещите да се включат в в кампанията да се съобразят с механизма Green paper на Европейската комисия (ЕК) за най-добри практики при търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти.
За повече информираност на потребителите МИИ предлага продуктовата кошница за съответната седмица да се включва в брошурите на търговските вериги, включително и в дигиталните им издания.
Министерството на икономиката и индустрията ще предложи конкретен базов механизъм за основна рамка, с която всеки желаещ да се включи в инициативата ще трябва да се съобрази.