Общинските съвети ще определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег.

Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, предложен от МС, който днес депутатите разгледаха на първо четене. Поради изтичане на парламентарното време обаче гласуването на промените бе отложено.

Цените се актуализират най-малко веднъж годишно.

Задължението за обявяване на тарифите за извършване на превозите на подходящо място в автомобила не е достатъчно, за да бъдат защитени интересите на потребителите.

Пътниците не винаги са способни да преценят в конкретния момент качеството и цената на предлаганата услуга и да направят своя избор, се мотовират промените в закона.

Пределни цени на такситата има във Великобритания, Дания, Унгария, Холандия, Финландия, Ирландия, Чехия и Белгия, а в Италия, Франция, Германия и Испания се прилагат фиксирани тарифи за километър и времетраене на пътуването. В Румъния местните власти определят минималния и максималния размер на цените на таксиметровите услуги.

Законът предвижда също така специализирани и случайни превози на деца и/или ученици да се извършват от водачи, чиято възраст е не по-малка от 25 години и не по-голяма от 60 години.

По този начин се гарантира наличие на житейска зрялост, възможност за адекватни реакции при всяка ситуация на пътя, както и професионален опит на водачите.

Превозите на деца и ученици ще се извършват с автобуси, на които от датата на първата регистрация не са изтекли повече от 10 години. Така ще се осигури по-голяма сигурност и безопасност за децата и учениците, които се превозват с тях.

С предлаганите промени, свързани с републиканската транспортна схема, се отчита несъответствието между реалната потребност от пътувания в настоящия момент и наличния брой курсове по съответните направления.

Към настоящия момент съществуват над 2700 разписания по републиканската транспортна схема и при недостатъчния за рентабилна превозна дейност пътникопоток се проявява тенденция за неспазване на разписанията, нелоялна конкуренция, като се влошава транспортното обслужване и възникват рискове за безопасността на движението по пътищата.

С предлаганите изменения се обхващат всички областни градове, както и такива с население над 30 000 души. Целта е да се отговори на реалната потребност от пътувания по дадено направление при постигане на координация на транспортната схема с железопътния транспорт.

Критерият е определен след извършен анализ на реалния пътникопоток и необходимостта от задоволяване на транспортните потребности на населението.

Парламентарната група на Коалиция за България няма да подкрепи Закона за автомобилните превози, обяви народният представител Петър Мутафчиев. „Това е един от явните лобистки закони", категоричен беше депутатът.

Той обясни, че под привидния аргумент за справяне с проблемите в националната транспортна схема на автобусните превози, ще се разработи нова схема. Тя ще бъде организирана изцяло от министъра на транспорта.

„Това означава, че от министъра на транспорта ще се изработи схема между градовете до 30 000 жители, което означава печелившите линии в страната. Ще се подготвят търгове не от общините, а от транспортното министерство, с което личи стремежът определени фирми да спечелят т.нар. печеливши линии", изтъкна Мутафчиев.

Според него излиза, че се прави национална транспортна схема за автобусните превози заради министъра на транспорта, а не заради хората.

Петър Мутафчиев изтъкна още, че транспортната комисия в парламента е засипана с протестни декларации от автобусни фирми. Те са притеснени от това, че има сключени договори за 10 години напред, които вероятно ще трябва да бъдат прекратени.

Управляващите твърдят, че прекратяването ще стане от 2020 година. „Сега искат да направят търговете, а националната схема да влезе в сила от 2020г. Какъв е смисълът сега да се прави схемата и сега да се определят фирмите", попита Мутафчиев. Той се усъмни, че управляващите бързат, защото сега ГЕРБ е на власт.

„Няма законопроект, който да е излязъл от министерство на транспорта и в който да не се вижда явен лобизъм", заяви Румен Такоров. По думите му в Закона за автомобилните превози освен лобизъм, има корпоративни интереси.

„Законът е антисоциален, той противоречи на принципите на пазарните механизми и създава корупционни практики", добави Такоров.

По думите му законопроектът не е финансово обезпечен, а в бюджета за следващата година няма нито лев за закупуване на превози на ученици.

„Хората от малките населени места остават без образование, без здравеопазване, а сега няма да могат да се предвижват в страната", възмути се Такоров.