Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев и и.д. главният директор на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация" Людмил Манасиев се срещнаха със заместник-ръководителя на представителството на IATA в България Елин Ламбрев и ръководители на всички търговски авиокомпании в страната.

Това съобщиха от пресцентъра на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

На срещата бяха разисквани основните акценти на прилагане на Директива 2008/101/ЕО за включване на въздушния транспорт в схема за търговия с емисии парникови газове. Беше разгледан въпросът за ефекта върху авиокомпаниите от въвеждането на тази схема в действие. Очакванията са след 2012 в глобален мащаб авиоиндустрията да плаща за тази квота около 2,6 милиарда евро годишно.

Схемата за търговия с парникови газове изисква от авиационните оператори да извършат мониторинг и да докладват съответните данни на Администриращия орга (Министерството на околната среда и водите) считано от 1 януари 2010 година.

По време на разговорите зам.-министър Камен Кичев подчерта особената важност на 2010 година, тъй като тогава ще бъдат направени мониторинговите доклади въз основа на които се определят безплатните квоти.

Чрез въвеждането на тази директива ЕС полага усилие да ускори процеса в световен мащаб за борба с климатичните промени.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация" ще оказват пълно съдействие и подкрепа на българските авиационни оператори по отношение на координацията и процедурите с отговорните държавни институции имащи отношение по Директива 2008/101/ЕО на ЕС.

По време на разговорите представителите на българските авиокомпании бяха запознати и с инициативите на IATA (международна асоциация за въздушен транспорт) и ICAO (международна организация за гражданска авиация към ООН), които са за глобален подход за намаляване на парниковите газове в авиационната индустрия. По този начин се цели да се избегне нарушаването на конкурентоспособността на европейските авиокомпании и авиационния сектор да бъде третиран като единен, а не по отделни страни. Също така се цели да се постигне 2% годишно намаляване на вредните емисии от авиация до 2020 г. След 2020 г. да се запази нивото независимо от ръста на трафика и през 2050 г. да се постигне 50% намаление на газовете в сравнение с 2005 г.

Тези инициативи ще бъдат представени по време на 15-тата среща на страните по Рамковата конвенция на ООН относно измененията на климата /Копенхаген, 7 - 18 декември 2009 г./ Решенията на тази среща ще имат огромно влияние върху авиационната индустрия.