Европейският парламент прие на второ четене предложение за директива относно принципите, които трябва да се спазват при определяне на летищни такси.

Директивата ще се прилага за летища с годишен трафик над 5 милиона пътници.

С нея се цели да се попречи на някои летища в Европа да злоупотребяват със своята доминираща позиция на пазара.

В момента ценообразуването на летищната инфраструктура се регулира на национално ниво.

Важността на настоящето законодателно предложение произтича от факта, че летищните такси представляват между 4% и 8% от оперативните разходи на въздушните превозвачи в ЕС.

Разпоредбите на настоящата директивата ще се прилагат за всяко летище в държава-членка, чийто годишен трафик е не по-малко от 5 милиона превозени пътници, както и за летището с най-голям брой пътнически превози във всяка държава-членка.

Летищата в България, които отговарят на тези условия, са тези в София, Варна и Бургас.

Според данни от специализирани проучвания, над 77 летища в ЕС ще бъдат засегнати от директивата след нейното влизане в сила през 2010 г.