За изключително кратък срок е ремонтиран един от най-трудните жп участъци по линията София-Варна - между гарите Бов и Лакатник и от гара Елисейна до с. Зверино, които се намират в района на Искърското дефиле.

Екип на news.bg пропътува трасето със специализирана машина „Жисмар" по покана на Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ), за да се запознае с рехабилитацията.

Фактическият ремонт на съоръженията е започнал в края на септември и до 9 декември основната част от рехабилитацията на трасето е приключила, обяви директорът на ЖП секция „Враца" Иво Петров.
По думите му, ремонтът на това трасе е бил наложителен, тъй като от 30 години такъв не е извършван, а след наводненията през 2005 и 2006 г. от придошлите води на река Искър са се активирали скални маси и трасето е станало с висока степен на опасност.

Петров поясни, че трасето е трудно и защото преминава през насечен терен, през много мостове и тунели. На места отвесните скали са на метри от линията и застрашават преминаващите влакове. Това в последните години често се е оказвало проблем за движението, тъй като от скалите са падали отломки, като някои от тях са били в опасна близост до композициите пътнически влакове.

Ситуацията наложила да бъде взето решението участъците от Бов до Лакатник с дължина от 6,5 км. и от гара Елисейна до с. Зверино с дължина от 5.3 км да бъдат ремонтирани. Средствата за това са осигурени от капиталовия трансфер на държавата в НКЖИ, тъй като за подобни ремонти оперативните програми на ЕС нямат обхват.

Ремонтът на двете междугария се изпълнява от държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване", като общата стойност на дейностите е около 17 млн. лв.
Подменени са траверсите, жп линиите, част от контактната мрежа.
Надвесилите е скални масиви са обрушени, направени са канавки и отводнителни съоръжения. На местата където е най-възможна появата на нови скални свличания са поставени мрежи, обясни Петров.

Трасето вече позволява да бъде достигната проектната скорост от 70 км в час., като преди ремонта влаковете са се движили в тези междугария с максимална скорост от 50 км./ч.

Иво Петров посочи, че до средата на месец март трябва да бъде довършен участъкът от гара Елисейна до с. Зверино. Остава на места баластрата да бъде подновена.
Петров очаква още да бъде изградено ново ЖП трасе от Видин до София, като по част от него ще минават и влаковете за Варна, които ще бъдат отклонявани в основната си посока около Мездра.

Трасето през Искърското дефиле обаче ще остане действащо заради големия брой работници, ученици и пенсионери, които се намират в населените места по протежението му.