Това е тежко железопътно произшествие от най-висок клас на тежест. Това заяви пред bTV председателят на Асоциацията на вещите лица и експертите професор Симеон Ананиев по повод влаковия инцидент край Пясъчево.

"Официално чух, че скоростта е 60 км, което означава, че има намаление. Но дали е предизвикана от температурните разширения, има информация неофициално, че линията се е ремонтирала. Затова казах, че трябва експертно да се види, дали е приключил ремонта. Това трябва да се докаже", коментира той.

Ананиев посочи, че регистриращите устройства подобни на черните кутии трябва да покажат с каква скорост се движил през целия път локомотивът. По негови думи причините за инцидента може да са много.

"Техническа неизправност, може релсите от жегата да са се разширили, може да се счупи коловоз, всичко е възможно. Затова е много важно всичко да бъде точно описано и заснето при експертизите. И в ЕС има програми, които възпроизвеждат това нещо. В България дойдоха фирми, софтуерът го има и го ползват само застрахователите. Също за железниците го има, то е по-скъпо, но никой не прояви интерес да го закупи. Защото това е софтуер, който струва пари, а и трябва да се обучат хора, които да го ползват", отбеляза експертът.

Продължава изтеглянето на дерайлиралите цистерни край Пясъчево

Продължава изтеглянето на дерайлиралите цистерни край Пясъчево

Унищожен е около 100 метра железен път

За разлика от Хитрино, тук няма жертви, но щетите тепърва ще се изчисляват.

От последните 20-30 години железопътната мрежа у нас трупа сериозни просрочия в ремонтите - около половината от 5000 метра линейна жп мрежа е има просточени ремонти, което води до намалени проектни скорости и риск за превозваните товари. Това заяви на свой ред пред БНТ инж. Бойчо Скробански, заместник - председател на Националния борд за разследване на произшествия.

Той обясни, че екипът е започнал предварителни действия още на деня на инцидента, но основното разследване тръгва сега.

"Разследването по случая е започнало още на 15-ти - деня на произшествието, но основно започва днес и екипът, който е сформиран за започване на това разследване, ще се изнесе на място в междугарието - Любеново - Симеоновград и съответно ще започне с измерването на железопътната инфраструктура, тъй като идеята е максимално бързо да приключи тези измервания по нея, за да може да се пусне влаковото движение и да не се спира експлоатационният процес на железопътната инфраструктура и на железопътните предприятия. Съответно, след това комисията ще се насочи към измерването на вагоните, които дерайлираха и самозапалиха", обясни инж. Скробански.

Той отбеляза, че първоначалната картина е "твърде неприятна" с дерайлиралите вагони, повредена инфраструктура и контактна мрежа.

Започна изтегляне на цистерните от катастрофата с товарния влак край с. Пясъчево

Започна изтегляне на цистерните от катастрофата с товарния влак край с. Пясъчево

Вицепремиерът Караджов: Бързата реакция и добрата координация между институциите предотврати разрастването на пожара

Според него това идва да покаже, че жп инфраструктурата се нуждае от сериозна рехабилитация.

"От последните може би 20-30 години в железопътната инфраструктура има голямо просрочие на ремонти по жп линията, които водят до сваляне на проектните скорости, и към днешна дата от 5000 метра линейна жп мрежа, може би около 2500 метра има просрочени ремонти, които трябва да се върне сериозно внимание върху експлоатацията на тези линии, тъй като по тях виждаме ежедневно се движат товари, които са върху тези линии - товари предимно на железопътните предприятия, превозвачи, които оперират на нашата територия", коментира експертът.

По негови думи към момента се работи по основни хипотези за причината на произшествието. Три били факторите.

"Първият е железопътна инфраструктура, вторият - подвижен железопътен състав, с който се е реализирало произшествието, и третите - работна, това ще бъде взаимодействие на инфраструктура с подвижен състав", обясни Скробански.

Влак с цистерни дерйалира и се запали край Гълъбово

Влак с цистерни дерйалира и се запали край Гълъбово

Няма пострадали и няма опасност за населените места

Същевременно текат проверки за екологични щети вследствие на изтеклото дизелово гориво от цистерните от товарната композиция. По първоначални данни то не е навлязло сериозно в нивите в района на инцидента.

"Ще задействаме процедурата по Закона за отговорността за отстраняване на екологични щети. Случаят попада в приложното поле за транспортиране на опасни товари по смисъла на Закона за жп транспорта. Още днес ще инициираме тази процедура, като възложим на акредитирана лаборатория да вземе почвени проби, обясни директорът на РИОСВ в Хасково Тонка Атанасова в ефира на Nova.

По думите й, когато се установят причината и виновният за инцидента, ще започнат възлагане на почистване на почвата и мониторинг върху нея. Санкцията за причинителя се изчислява на база количеството замърсяване на околната среда.